Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 36.1992

Jurkowlaniec, Tadeusz: Wystrój rzeźbiarski pseudotranseptu katedry we Wrocławiu

Tadeusz Jurkowlaniec

WYSTRÓJ RZEŹBIARSKI PSEUDOTRANSEPTU KATEDRY

WE WROCŁAWIU

A. seudotransept katedry wrocławskiej, zwany też środkowym, szerokim lub wielkim
przęsłem, nie został wyodrębniony w bryle bazyliki (il. 1). Dobitnie wyróżnia go jednak
szerokość przęsła i okien nawy głównej, zdwojona w stosunku do korpusu nawowego, a w
nawach bocznych — rodzaj sklepienia. Pośrodku kościoła wprowadzono sklepienia
trójpodporowe, pozostałe zaś odcinki naw bocznych nakryto czterodzielnymi sklepieniami
krzyżowo-żebrowymi1. Nie wiadomo, jak swoistość tej „namiastki transeptu" zaznaczono
na sklepieniach nawy głównej, albowiem w 1540 r. strawił je pożar. Potem zniesiono
lektorium, które odgradzało chór kapłański od przęsła szerokiego2. Tak wydzielony
pseudotransept pełnił w późniejszym średniowieczu istotne funkcje liturgiczne. Przy ścianie
lektorium znajdował się ołtarz dla wiernych, zapewne Krzyża Św.; najprawdopodobniej tu,
w środkowej części tumu, już w 1337 r. udzielano sakramentu chrztu3.

Odrębność pseudotranseptu uwydatnia wystrój rzeźbiarski. I tak, jedynie w nawach
bocznych wielkiego przęsła, żebra spływają na wsporniki. Nadano im formy: głów ludzkich
(m.in. biskupa), może upamiętniających osoby związane z powstaniem tej części budowli,
a także — łbów psa i kota (?) oraz skulonej figurki czworonoga (il. 2c, 6). Rzeźbione klucze
sklepień naw bocznych tworzą różne typy zworników konstrukcyjnych4. W pseudotran-
sepcie mają one postać trójliścia lub kształt popiersia, czy protomu zwisającego głową w dół
(il. 2c, 7—10), a w przęsłach korpusu wmontowano stosowane powszechnie zworniki koliste.
Także dobór i rozmieszczenie przedstawień na wymienionych kluczach świadczą o separacji
pseudotranseptu. W przęśle szerokim dominują motywy roślinne i maski liściaste (il. 2c),
natomiast na większości zworników w korpusie ukazano popiersia świętych5. Szczególny
charakter środkowego przęsła potwierdzają wreszcie rzeźbione klińce w szczytach kamien-
nych obramowań okien nawy głównej. W zewnętrznych kluczach wszystkich pięciu
północnych okien korpusu wykuto łby odrażających stworów. Ich znaczenie łączy się
zapewne z symboliką stron świata. Nieprzyjazna, mroczna i chłodna Północ była przecież
siedliskiem złych mocy. Musiały one pozostać na zewnątrz świątyni, diabły bowiem nie
miały do niej wstępu. Już nie tak oczywisty jest sens przedstawień na zwornikach okien