Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 36.1992

Spis treści

SPIS TREŚCI

Stanisław Lorentz |, Tadeusz Dobrzeniecki, w 45-lecie pracy naukowej w Muzeum Narodowym

w Warszawie ..................... 7

Witold Dobrowolski, Amfora Euthymidesa z Muzeum Narodowego w Warszawie. Próba inter-
pretacji przedstawień................... 11

Włodzimierz Godlewski, Wczesne malowidła ścienne z terenów Nobadii...... 23

Wincenty Myszor, Symbolika perły w utworach gnostyków i manichejczyków..... 41

Tadeusz Gołgowski, Chrzest czy eucharystia? A propos zabytku znalezionego podczas wykopalisk

w Starej Dongoli.................... 49

Janina Kalinowska, Mysterium septiformis Ecclesiae........... 57

Teresa Dunin-Wąsowicz, Koń cenniejszy od złota........... 81

Paulina Ratkowska, Atlanci chrześcijańscy w sztuce romańskiej........ 89

Zygmunt Świechowski, A jednak Hildegarda............. 105

Krystyna Białoskórska, Kościół parafialny ŚŚ. Marii Magdaleny i Marty w Dobrowodzie. Nieznany

zabytek małopolskiego budownictwa sakralnego z pierwszej połowy XIII w...... 119

Tadeusz Jurkowlaniec, Wystrój rzeźbiarski pseudotranseptu katedry we Wrocławiu . . . 137
Tadeusz S. Jaroszewski, Zamek na znaczku pocztowym za 30 groszy (Wspomnienie o Zamku

w Mirze) ...................... 163

Alicja K ar ło w s k a-K am z o w a, Uwagi o genezie wyobrażenia Marii Niepokalanie Poczętej . . 179

Przemysław Trzeciak, He Deutera Parousia. O ikonografii Sądu Ostatecznego w Gdańsku . . 191

Maria Otto, Krakowska Vanitas w Muzeum Narodowym w Warszawie....... 209

Andrzej Grzybkowski, Concordia Apostolorum — gotycka rzeźba w Legnicy..... 221

Zofia Krzymuska-Fafius, Kilka zachodniopomorskich rzeźb po-premonstraten-ckich. Przyczynek

do badań sztuki pobrzeża Bałtyku II połowy XIV w............ 235

Anna Z i o m eck a, Dwie rzeźby gotyckie z XIV w. w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu 259
Zofia Białłowicz-Krygierowa, Madonna z Muzeum w Raciborzu i problem powtórzeń w średnio-
wiecznej rzeźbie dewocyjnej ................. 279

Anna Boczkowska, Jan Długosz a legenda o rzymskim pochodzeniu Litwinów .... 305

Barbara Dąb-Kalinowska, Ikonowa rzeczywistość........... 321

Dariusz Kaczmarzyk, Hermy św. Maurycego i Św. Urszuli oraz ich autor Stanisław Ditrich 333
Anna Kunczyńska-Iracka, Nieznany ludowy drzeworyt świętej Anny Samotrzeciej . . 353
Elżbieta Jastrzębowska, Olimp schrystianizowany: ikonografia dwóch obrazów w Zamku Królew-
skim w Warszawie.................... 369

Ewa Łomnicka-Zakowska, Sztychowane ilustracje do zbioru Sielanki polskie z różnych autorów

zebrane... z 1778 r. Zagadnienie zgodności tekstu z obrazem......... 381

Aleksandra Melbechowska-Luty, O przemianach w rzeźbiarstwie polskim XIX wieku i twórczości

Kazimierza Ostrowskiego.................. 403

Bibliografia prac doc. dra Tadeusza Dobrzenieckiego............ 423