Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 36.1992

Godlewski, Włodzimierz: Wczesne malowidła ścienne z terenów Nobadii

3. Faras. Katedra Paulosa, dat. 707 r. Trzej mło-
dzieńcy w piecu chlebowym

dami33. Jest to malarska reminiscencja wcześniejszej rzeźbionej dekoracji z absydy pierwszej
katedry34. Powyżej fryzu znajdowało się przedstawienie Matki Boskiej w otoczeniu
apostołów. Klarowność tego pasa kompozycji została w czasach późniejszych poważnie
naruszona kilkakrotnymi przemalowaniami szat i umieszczeniem dodatkowych postaci
świeckich — króla i eparcha oraz duchownych — biskupa. W konsze absydy znajdowało się
zapewne, dziś nie zachowane, przedstawienie Chrystusa w chwale, ukazanego w mandorli
i otoczonego czterema istotami apokaliptycznymi. Podobne kompozycje absydowe, zacho-
wane w kilku innych jeszcze kościołach35, obowiązywały zarówno we wczesnych założe-
niach sakralnych, jak i w późniejszych okresach malarstwa nubijskiego. Nawiązują one do
znanych kompozycji absydowych z oratoriów i kościołów koptyjskich36.

Po lewej stronie absydy znajdowało się przedstawienie (il. 1), fragmentarycznie zachowa-
ne, ukazujące Matkę Boską z Dzieciątkiem, typu Hodigitria, stojącą pomiędzy apostołem
Janem a archaniołem37. Bardzo podobne przedstawienie (il. 2) znajdowało się również na
wschodniej ścianie narteksu, po północnej stronie wejścia do nawy głównej, gdzie Madonna
była umieszczona pomiędzy apostołami — Piotrem i zapewne Janem38.

Kompozycja ukazująca Boże Narodzenie i pokłon trzech magów39 znajdowała się na
wschodniej ścianie północnego westybulu, zaś jedyna kompozycja starotestamentowa
- trzej młodzieńcy w piecu chlebowym pod opieką archanioła (il. 3)40 — na południowej
ścianie nawy południowej, tuż przy klatce schodowej. Dwaj archaniołowie: Michał i Gabriel
zostali namalowani po obu stronach zachodniego wejścia do narteksu jako stróże