Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 71.2009

Nr. 1-2
Recenzje
Mikocka-Rachubowa, Katarzyna: [Rezension von: S.O. Androsov, "Slavnaja kollekcija skul'pturnych proizvedenij"]

KATARZYNA MtKOCKA-RACHUBOWA

O ile bowiem dawniej perfekcja wykonania takiego
dzieła bywała interpretowana jako argument za tym,
że wykonał go uczeń jako dopracowaną kopię pracy
mistrza, to obecnie świadczy ona przede wszystkim
o walorach artystycznych statuetki czy biustu, od
których zależy ich ostateczna atrybucja. Filippo Far-
setti był prawdopodobnie pierwszym z kolekcjone-
rów tego specyficznego gatunku prac, i będąc
prawdziwym pionierem na tym polu dysponował
wyjątkową możliwością stworzenia prawdziwie uni-
katowej kolekcji, w której znaczną liczbę dzieł od-
nieść można właśnie do kategorii
Na wystawie w Ermitażu w 2006 r. pokazano
dzieła, które z różnych powodów nie były ekspono-
wane na wystawie w 1989 r. lub też takie, których
atrybucja została zmieniona w trakcie późniejszych

badań. Wszystkie te prace, z których większość od-
znacza się wysokim poziomem wykonania, pozwa-
lają na właściwą ocenę twierdzają wartości kolekcji
zgromadzonej przez opata Filippa Farsettiego oraz
na docenienie walorów tego zbioru i znaczenia re-
prezentowanego w tym zbiorze rzadkiego gatunku
dzieł mistrzów rzymskiego Seicenta. Wykorzystana
przez organizatorów wystawy możliwość opubliko-
wania pełnego katalogu dzieł pochodzących z tej
kolekcji przechowywanych obecnie w Ermitażu,
który przynosi wiele nowych, istotnych ustaleń, jest
niewątpliwie inicjatywą znaczącą dla badaczy wło-
skiej rzeźby. Pamiętać jednak należy, że kwestia
atrybucji niektórych obiektów wchodzących w skład
tego zbioru pozostaje nadal, jak zresztą zauważa
sam autor, sprawą otwartą.