Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 71.2009

Nr. 3
Goldman, Izabela: Kilimy Józefa Mehoffera: =

IZABELA GOLDMAN
K/7/'wr Józc/u A/cAo^ćra*

^ y Marcinkowicach, niewielkiej miejscowości w pobliżu Nowego Sącza, w daw-
\/\ / nym dworze Morawskich mieści się obecnie Szkolne Muzeum Historyczne. W
Y Y okresie międzywojennym Olga i Stanisław Morawscy prowadzili tu słynne let-
nisko zwane „rajem na ziemi". W podgórskiej, wyjątkowo malowniczej okolicy, wśród
stuletniego parku, w budynkach dworskich składających się głównie z pięknego dworu
i tzw. „Szwajcarki" znajdowało wypoczynek około siedemdziesięciu letników. Letnisko
przyciągało nie tylko pięknymi widokami na dolinę Dunajca i górski potok Smolnik, ale
także zdrowym powietrzem oraz wyjątkową gościnnością właścicieli'.
Tutaj, u córki - Olgi Morawskiej, ostatnie lata swojego życia spędziła Antonina Sikor-
ska, znana działaczka społeczna, ale przede wszystkim inicjatorka powstania warsztatów
kilimiarskich w Czernichowie. W zbiorach rodziny Morawskich zachowało się wiele pa-
miątek, fotografii oraz dokumentów związanych z życiem i działalnością Antoniny Sikor-
skiej, obecnie przekazanych do Szkolnego Muzeum Historycznego w Marcinkowicach.
Wśród licznych eksponatów muzealnych odnaleźć można trzy kilimy czernichowskie,
a także niezwykle cenną ze względów historycznych korespondencję Antoniny Sikorskiej.
Do najciekawszych należą niepublikowane dotąd listy od takich artystów jak: Stanisław
Wyspiański, Lucjan Rydel, Karol Tichy, Józef Mehoffer czy list od dyrekcji Stowarzysze-
nia „Kilim" z Zakopanego, w którego zakładanie Sikorska była mocno zaangażowana.
W 1910 r. odsprzedała „Kilimowi" część wyposażenia i zapasów materiałowych. Jak
wynika z zachowanej korespondencji została też członkiem Rady Nadzorczej nowego
stowarzyszenia, a kilka czernichowskich tkaczek znalazło tam zatrudnienie^.
List Józefa Mehoffera dotyczy kilimów wykonanych w Czernichowie, a zaprojektowa-
nych przez artystę z myślą o wystawie monachijskiej.
W 1905 r. austriackie Ministerstwo Oświaty zezwoliło, a nawet udzieliło dotacji,
na samodzielny pokaz artystów polskich z Galicji w IX Międzynarodowej Wystawie Sztu-
ki w Monachium, otwartej 1 VI 1905 r. w Glaspalast. Przedstawicielem sztuki polskiej
zostało krakowskie Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka", którego reprezentant - Jó-
zef Mehoffer obarczony został sprawą urządzenia i wystroju sal wystawowych. Mehoffer

* Serdeczne podziękowania składam panu Józefowi Gościejowi, kustoszowi Szkotnego Muzeum Historycznego w Mar-
cinkowicach, za udostępnienie materiałów muzeainych i wyrażenie zgody na ich pubłikację.
' „Raj na ziemi", Cza-s, 18 X 1928.
^ List od członków dyrekcji Stowarzyszenia „Kilim" do A. Sikorskiej z 28 IV 19ł0 r„ w zbiorach Szkolnego Muzeum
Historycznego w Marcinkowicach.