Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 9.1947

Nr. 1/2
Studia nad uporządkowaniem dzielnic zabytkowych Warszawy

STUDIA NAD UPORZĄDKOWANIEM DZIELNIC
ZABYTKOWYCH WARSZAWY

Pracownia urbanistyki zabytkowej Wydziału AZ Biura Odbudowy
Stolicy przeprowadziła studia nad uporządkowaniem wszystkich dzielnic
zabytkowych Warszawy, a zwłaszcza jej głównego waloru plastycznego:
panoramy skarpy wiślanej. W pracach tych chodziło również o przystoso-
wanie istotnych elementów dawnego układu do dzisiejszych wymagań
mieszkaniowych i komunikacyjnych, z wydobyciem rzeczywistych warto-
ści zabytkowych.
1. Plac Zamkowy i Mariensztat.
Obok zespołu Staromiejskiego projekty przewidują ukształtowanie
południowej części Placu Zamkowego z powiązaniem jego przy pomocy
monumentalnie rozwiniętych schodów z założeniami parkowymi Powiśla.
Różnice poziomów placu wykorzystano dla wyodrębnienia biegu Kra-
kowskiego Przedmieścia w kierunku ulicy Świętojańskiej, pozostawiając
możność lokalnej komunikacji przez główny taras placu na ulicę Marien-
sztat. W studiach wzięto pod uwagę możność przeprowadzenia trasy
Wschód—Zachód przez most Górnośląski (Kierbedzia) tunelem, zamiast
projektowanych schodów, pod głównym tarasem placu. Myślą przewod-
nią projektów było wydzielenie placu z nurtu komunikacyjnego przy rów-
noczesnym wydobyciu naistotniejszych wartości kompozycyjnych i pla-
stycznych, otaczających warszawski Akropol.
2. Krakowskie Przedmieście.
Studium ma na celu sprawdzenie możliwości uzdrowienia wyjątkowo
niekorzystnie ukształtowanego bloku przy całkowitym zachowaniu jego
architektury zewnętrznej. W wyniku tego studium okazało się, że przy
zachowaniu wąskich działek budowlanych możliwe jest rozwiązanie w rzu-
cie pomieszczeń użytkowych zupełnie zadowalających współczesne wyma-
gania. Opracowanie wykonali inż. arch. M. Kuzma i inż. arch. Z. Stę-
piński.
3. Ulica Długa.
Studium ma na celu wykazanie możliwości przywrócenia wyglądu
historycznego ulicy Długiej na odcinku od Placu Krasińskich do ul. Prze-
jazd. Odtworzenie dawnego kościoła Brygidek na rogu Nalewek, oparto
na przekazach ikonograficznych. Studium przewiduje jedynie obrzeżną
zabudowę, dającą możność rozwinięcia założeń ogrodowych przy większych
pałacach, w taki sposób aby w połączeniu z ogrodem Krasińskich stano-
wiły jedną przestrzeń zieloną. Tak to nawrót do historycznego rozwią-
zania wnętrza bloku stałby się zgodny z dzisiejszymi wymogami współ-
czesnej urbanistyki. Studium wykonał inż. arch. K. Saski.