Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 36.1992

DOI article:
Dobrowolski, Witold; Muzeum Narodowe w Warszawie [Contr.]: Amfora Euthymidesa z Muzeum Narodowego w Warszawie: próba interpretacji przedstawień
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
8. Komaści i młodzieniec składający ofiarę. Rysunek Gherardiniego z grobu „dei Sacerdoti danzanti" z Tarquinii,
z pocz. V w. przed Chr. Florencja, Biblioteca Marucelliana

kumentowania grobów kornetańskich przez Smuglewicza i Byresa w latach 1766—1767 nie
odnaleziono ich i nie zdokumentowano18.

Sądząc z rysunków Gherardiniego, zachowanych wraz ze starym opisem w Biblioteca
Marucelliana we Florencji19, przedstawiały one mężczyzn, którzy unosząc do góry czary
napełnione winem, tańczą swobodnie wśród drzew i latających ptaków. Jeden z nich trzyma
w ręku kitharę. Inny, przechyliwszy duży dzban o fantazyjnym kształcie, wylewa szerokim
strumieniem wino na ziemię nieopodal jednego z drzewek. Rysownik niezbyt rozumiał to, co
kopiował. W jego interpretacji czary w rękach kopistów zmieniły się w ptaki, a dzban zyskał
niezwykłe rozmiary, bardziej odpowiednie do podlewania drzew niż do napełniania czar
winem20.

Nic dziwnego, że tak zniekształcone i niezbyt znane osiemnastowieczne rysunki nie
skojarzyły się uczonym z naszą wazą i nie przyczyniły się do jej głębszego zinterpretowania.
Podobnie zresztą jak inne znane nam analogiczne przedstawienie. Na niewielkim dzba-
nuszku choe specjalnego typu, związanym z Anthesteriami, przechowywanym w Anti-
kensammlung des Archäologischen Instituts Uniwersytetu w Tübingen i wykonanym około
460 roku przed Chr., malarz wazowy ze szkoły Malarza Penthesilei przedstawił dziewczynkę
wylewającą z dzbanka wino bezpośrednio na ziemię. Przypuszcza się, że chodzi w tym
wypadku o ofiarę składaną Dionizosowi. To w ramach święta na cześć boga wina
obchodzono święto zmarłych Anthesteria21.

Wzajemny związek tych trzech przedstawień jest oczywisty. Wylewanie wina na ziemię
należy uznać za akt ofiarny. Jego uroczysty charakter podkreśla akompaniament muzyki.