Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

DOI article:
Artykuły i komunikaty
DOI article:
Zarębska, Teresa: Wielkie osie urbanistyczne XVIII-wiecznej Warszawy a kreacje André Le Nôtre'a
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Wielkie osie urbanistyczne XVII-wiecznej Warszawy a kreacje Andre Le Nótre’a

16. Ujazdów. Projekt założenia rezydencjanalnego, Biblioteka im. W. Stefanyka,
Album Poturzycki
16. Warsaw, Ujazdów, design for the residential ensemble, V. Stefanyk Library,
the Poturzyca Album
Repr wg/after M. Gębarowicz

przeczne wąskie ramiona - kanały drugorzędne, kierujące wzrok ku dwu analogicznym,
centralnym pawilonom, usytuowanym na opasanych kanałem wysepkach. Jest to zapewne
pomysł włączenia do kompozycji Łazienek oraz do symetrycznego powtórzenia ich bryły;
widoczne to jest na jednym z projektów z lat 20. XVII wieku.
Tę pełną fantazji wizję „wersalskiego” Ujazdowa wiąże z jego rzeczywistym krajobra-
zem linia Wisły; między nią, a krańcem kanału zaznaczono niewielki pawilon. W parku
wyodrębniono strefę, przeciętą alejami promienistymi, łączącymi krańce kanału z pawilo-
nami na jego osi poprzecznej, oraz strefę kwaterową (boskety?) w pobliżu Wisły. Całe
założenie ogrodowe opasano fosą i wydobyto z leśnego otoczenia bardzo szeroką drogą.
Autor projektu wiedział, jak się zdaje, o interesującym ukształtowaniu terenu i o możli-
wości oglądania parku z wysokiego tarasu ogrodu „górnego”, zaakcentowanego czterema
trzykondygnacjowymi pawilonami na rzucie kwadratu. Na kompozycję ogrodu pomiędzy
tymi pawilonami składają się dwa symetryczne partery o czterech kwaterach, z basenem
umieszczonym na okrągłym placyku pomiędzy nimi. Na krańcu tego ogrodu zaprojekto-
wano dwa boskety, a między mmi basen fontanny, w sytuacji przypominającej wersalski
Basen Apollina.
Całe założenie inspirował jednak, jak się zdaje, me tylko Wersal: seria ogrodzeń,
artykułujących kolejne wnętrza, obecność pawilonów, rozmieszczonych symetrycznie