Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

DOI article:
Kronika Naukowa Kalendarium
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
4'73

Informacja o konferencji naukowej:
Postawy wobec dziedzictwa kulturowego w Niemczech
i Polsce w XX wieku
9. Konferencja Grupy Roboczej Polskich i Niemieckich Historyków Sztuki
Lipsk, 25-29 września 2002 r.
Organizowana przez Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur
Ostmitteleuropas (GWZO)/Instytut Historii i Kultury Europy Środkowowschodniej
przy współpracy Instytutu Polskiego (IP)
Głównym tematem planowanego spotkania będzie porównanie stosunku dwóch - w latach
1949-1990 trzech - krajów do dziedzictwa kulturowego w ciągu XX wieku. Dyskusja po-
winna objąć następujące zagadnienia (w zakresie zarówno konserwacji jak i historii sztuki):
I Forum dyskusyjne
1. „Tożsamość kulturowa” a „przyswojenie” - niemiecka i polska opieka nad zabytkami.
2. Urbanistyka - Architektura - Krajobraz (ogrody, parki itd.)
- Odbudowa miast (np. stosunek do zabytkowych starówek; porządkowanie miast i pro-
blem rozbiórek, odbudowa po pierwszej i drugiej wojnie światowej; restauracje miast
po zmianach politycznych 1989 r.).
- Utrzymanie lub odbudowa pojedynczych obiektów zabytkowych.
- Ruiny z czasów wojny i miejsca pamięci jako pomniki antyfaszystowskie i antywojen-
ne.
3. Przemieszczenia dóbr kultury w aspekcie politycznym, prawnym i historycznym
- Restytucja przemieszczonych podczas wojen dóbr kultury w Niemczech i Polsce („łupy
wojenne”).
- Transfer dóbr kultury pomiędzy Polską a NRD.
- Odtworzenie oryginalnego wyposażenia wnętrz zabytkowych (np. poprzez zwrot dzieł
sztuki na ich pierwotne miejsce w obrębie Polski).
II Giełda informacyjna
Sprawozdania z aktualnie prowadzonych indywidualnych i zbiorowych projektów nauko-
wych z zakresu historii architektury i sztuki oraz konserwacji dotyczących wspólnego
dziedzictwa kulturowego Polaków i Niemców (przede wszystkim odnoszących się do daw-
nych prowincji wschodnioniemieckich, tj. dzisiejszej Polski północnej i zachodniej).
W czasie trwania konferencji w Instytucie Polskim będzie otwarta wystawa fotograficzna
Barokowa architektura sakralna w Wilnie: dewastacja i odnowa (zorganizowna przy współ-
pracy Herder-Institut w Marburgu).
Adres kontaktowy: Dr. Andrea Langer, GWZO, Luppenstr. Ib, 04177 Leipzig
Langer@rz.uni-leipzig.de