Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

DOI article:
Kronika Naukowa Kalendarium
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

Sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia Historyków Sztuki za rok 2000

Sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia Historyków
Sztuki za rok 2000

Ogólnopolska Sesja SHS

Zarząd Główny i Zarząd Oddziału Poznańskiego
współorganizowali XLIX Ogólnopolską Sesję Na-
ukową Stowarzyszenia Historyków Sztuki Polska na
przełomie pierwszego i drugiego tysiąclecia, która
odbyła się w dniach 23-25 listopada w Poznaniu.

Podobnie jak w roku ubiegłym sesja miała charakter
interdyscyplinarny, oprócz historyków sztuki uczest-
niczyli w niej archeologowie i historycy. Materiały
sesji zostały opublikowane w 2001 r.

Konkurs im. ks. prof Szczęsnego Dettloffa

Jury Konkursu w składzie: profesorowie Wie-
sław Juszczak, Jerzy A. Miłobędzki, Andrzej K.
Olszewski, Maria Poprzęcka (przewodnicząca), An-
drzej Ryszkiewicz przyznało następujące wyróżnie-
nia: dr Grażynie Jurkowlaniec (O. Warszawski) za
pracę Ikonografia „ Chrystusa Umęczonego ”
w Polsce odXIII do XVI wieku, dr. Pawłowi Leszko-

wiczowi (O. Poznański) za pracę Helen Chadwick.
Ikonografia podmiotowości, ks. dr. Andrzejowi Wit-
ko (O. Krakowski) za książkę Ges u Nazareno Ri-
scattato, Napoli 1999 oraz mgr. Michałowi Haake
(O. Poznański) za artykuł Malarstwo natury a natu-
ra malarstwa. O tradycji artystycznej malarstwa Le-
ona Tarasewicza, „Artium Quaestiones”, 10: 2000.

Nagrody im. prof. Jerzego Łozińskiego

Jury nagrody im. prof. Jerzego Łozińskiego w
składzie: przewodniczący prof. Tadeusz Chrzanow-
ski, członkowie prof. Marian Arszyński, prof. Zofia
Ostrowska-Kębłowska oraz sekretarz dr Małgorzata
Omilanowska przyznało nagrodę prof. Krzysztofowi

Stefańskiemu i mgr Ewie Szelągowskiej (O. Łódzki)
za dokonania w zakresie inwentaryzacji zabytków ru-
chomych sztuki sakralnej z terenu archidiecezji łódz-
kiej.

Działalność wydawnicza

Sztuka i dialog wyznań w XVI i XVII wieku. Mate-
riały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Wro-
cław, listopad 1999, Warszawa 2000.
Dwór polski. Zjawisko historyczne i kulturowe,
Kielce 2000 [materiały V seminarium w Kielcach],
Konserwacja i restauracja dzieł sztuki. Katalog do-
kumentacji prac konserwatorskich Ewy i Jerzego

Wolskich wykonanych w latach 1948-1999, cz. III,
Malarstwo ścienne, Łódź 2000.
R. Makała, M. Paszkowska, M. Słomiński, Barok
szczeciński, Szczecin 2000.
Z dziejów rysunku i grafiki na Dolnym Śląsku oraz
w kolekcjach ze Śląskiem związanych, Wrocław
2000 (materiały sesji O. Wrocławskiego z 23-24
marca 1999).

Referaty i odczyty naukowe wygłoszone w oddziałach SHS

Oddział Gdański
1 III Bogna Jakubowska, Póżnogotyckie ołtarze
z kościoła Franciszkanów w Gdańsku — rekonstruk-
cja pierwotnego układu obu nastaw.

14 VI Hubert Bilewicz, Ład rzeczy.
18 X Maria, Leszek Zakrzewscy, Tomasz Celewicz.
Zagadnienia konserwatorskie związane z rewalory-
zacją Kaplicy Królewskiej w Gdańsku.