Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Kronika Naukowa Kalendarium

Sprawozdanie z działalności
Stowarzyszenia Historyków Sztuki za rok 1999

Ogólnopolska Sesja SHS

XLVIII Ogólnopolska Sesja Naukowa Stowarzy-
szenia Historyków Sztuki Sztuka i dialog wyznań w
XVI i XVII wieku odbyła się w dniach 18-20 listopa-
da we Wrocławiu. Zaprezentowano 33 referaty, któ-
rym towarzyszyły ożywione dyskusje. Ze względu

na szczególny temat sesji do wygłoszenia referatów
zaproszono przedstawicieli innych dyscyplin: teo-
logów, historyków, literaturoznawców i muzykolo-
gów. Materiały sesji zostały opublikowane (Warsza-
wa, 2000).

Konkurs im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa

Jury Konkursu w składzie: profesorowie Wiesław
Juszczak, Jerzy A. Miłobędzki, Andrzej K. Olszew-
ski, Maria Poprzęcka (przewodnicząca) i Andrzej
Ryszkiewicz przyznało następujące wyróżnienia:
w dziale prac niepublikowanych dr. Andrzejowi Be-
tlejowi (O. Krakowski) za pracę Ksiądz TWe/ Giżyc-
ki, architekt polski XVIII wieku, dr. Jakubowi
Lewickiemu (O. Warszawski) za pracę Pałac bisku-
pów krakowskich w Kielcach -problematyka badaw-
cza i konserwatorska, a w dziale prac publikowanych
mgr. Łukaszowi Kiepuszewskiemu (O. Poznański) za

tekst Cybis i Cezanne w dialogu w katalogu wystawy
Jan Cybis, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta,
Warszawa 1997/1998, mgr. Lechosławowi Olszew-
skiemu (O. Poznański) za pracę Działalność Warsz-
tatu Formy Filmowej jako przykład strategii sztuki
wobec władzy w Polsce w latach siedemdziesiątych,
„Artium Quaestiones”, 9: 1998 oraz mgr. Marcino-
wie Szymie (O. Krakowski) za artykuł Jakąfunkcję
pełnił i jakie treści pierwotnie wyrażał dzisiejszy re-
fektarz w klasztorze dominikańskim w Krakowie,
„Rocznik Krakowski”, 43: 1997.

Nagrody im. prof. Jerzego Łozińskiego

Jury nagrody im. prof. Jerzego Łozińskiego
w składzie: przewodniczący prof. Tadeusz Chrza-
nowski, członkowie prof. Marian Arszyński, prof.
Zofia Ostrowska-Kęblowska oraz sekretarz dr Mał-
gorzata Omilanowska przyznało nagrodę dr Izabelli

Galickiej oraz mgr Hannie Sygietyńskiej-Kwoczyń-
skiej w uznaniu ich prac w zakresie inwentaryzacji
zabytków Mazowsza opublikowanych w zeszytach
Katalogu Zabytków Sztuki w Polsce oraz za inne pu-
blikacje naukowe i popularno-naukowe.

Działalność wydawnicza

Ars Longa. Materiały sesji Stowarzyszenia History-
ków Sztuki, Warszawa 1998, Warszawa 1999.
J. Z. Łoziński, Pomniki sztuki w Połsce, t. III, Ma-
zowsze i Podlasie.
Już się ma pod koniec starożytnemu światu...
Zmierzch, schyłek, upadek w historii sztuki, red.
M. Poprzęcka, Warszawa 1999 [materiały semina-
rium metodologicznego w Nieborowie],
Katedra krakowska w czasach nowożytnych
(XVI-XVIII w).,red. D. Nowacki, Kraków 1999.

Ikonografia miasta Lublina, Lublin 1999 [materiały
sesji w Lublinie],
Sztuka w Łodzi, red. J. Szewczyk, Łódź 1999 [mate-
riały sesji z okazji 45 rocznicy Oddziału Łódzkiego
SHS w 575 rocznicę nadania Łodzi praw miejskich].
Sztuka XVII w. Ziem Wschodnich Rzeczypospolitej,
Rzeszów 1999 [materiały sesji w Leżajsku w 1997],
Kultura i sztuka w Szczecinie w latach 1800-1945.,
Szczecin 1999 [materiały seminarium Oddziału
Szczecińskiego 16-17. 10. 1998],