Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Artykuły i komunikaty
Zarębska, Teresa: Wielkie osie urbanistyczne XVIII-wiecznej Warszawy a kreacje André Le Nôtre'a

Teresa Zarębska

22. Plan Warszawy C. F. Hiibnera, 1749
22. Map ofWarsaw by C. F. Hubner, 1749
Repr wg/after W. Hentschel

nowy zespół ogrodowy; także u stóp skarpy widnieje park, obejmujący swą kompozycją
otoczenie Łazienek; był on zapewne zrealizowany, gdyż poświadcza go Delineacja Hiża.
Inaczej zarejestrował plan zespołu pomiar Korpusu Kadetów z 1787 roku: do obu zachod-
nich naroży Zamku zostały dobudowane dwa czworoboki koszar z dziedzińcami
wewnętrznymi01. Wydaje się, że część pomysłów aranżacji otoczenia Zamku zaczerp-
nięto ze starego projektu rozbudowanego założenia rezydencjonalnego Augusta II, oraz
z kilku projektów późniejszych.
Praca nad tworzeniem naszych wielkich założeń urbanistycznych trwała długo i anga-
żowała nie tylko architektów, lecz także ich zleceniodawców. Stanisław August (a przed-
tem August II) sami szkicowali własne urbanistyczne propozycje, polemizując z profesjo-
nalnymi autorami projektów. Ostatni król polski, nazwany królem-architektem5-, znał
dobrze Francję, i używał na co dzień języka francuskiego. Pobyt w Paryżu w 1753 roku
pozwolił mu na oglądanie jeszcze nie zdeformowanego „latawca” Pól Elizejskich. Był
to rok wielkiej dyskusji nad modernizacją Paryża i przygotowywania konkursu na plac
Ludwika XV, a także rok publikacji tomu projektów Emanuela Here dla Nancy51 52 53 54 - księgę
poświęconą przedsięwzięciom Stanisława Leszczyńskiego w stolicy Lotaryngii miał
Stanisław August w swej bibliotece04. Ten oglądany bezpośrednio ferwor działalności
urbanistycznej musiał inspirować Poniatowskiego od pierwszych lat jego panowania. Po-
twierdza to także, pośrednio, jego piękna kolekcja dzieł poświęconych francuskiej myśli
urbanistycznej doby Oświecenia55. W pełni przygotowany do studiowania tych dzieł był

51 TATARKIEWICZ, op. cit, s. 102.
52 M. KWIATKOWSKI, Stanisław August, Król-Architekt. Wrocław 1983.
53 E. HERE, Recueil de plans, elevations et coupes..., Paris 1753.
54 Z. BATOWSKI, Zbiór graficzny w Uniwersytecie Warszawskim. Warszawa 1928, s. 37.
55 T. KOSSECKA, Gabinet Rycin króla Stanisława Augusta. Warszawa (b. d.)> s. 110.