Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Artykuły i komunikaty
Targosz-Kretowa, Karolina: Ogród w teatrze i teatr w ogrodzie: krąg dworu polskiego XVII wieku i źródła jego inspiracji

Karolina Targosz

6. Pałac Alcyny na feście Les plaisirs de 1 Tle enchantee
w ogrodach Wersalu 1664, rycina Israel Silvestre
6. Alcine’s Pałace at thefete Les plaisirs de 1’Ile enchantee
in the gardens at Versaill.es in 1664, print by Israel Silvestre
Repr wg/after N. Decugis, S. Reymond, Le decor de theatre
en France du Moyen-Age a 1925. Paris 1925

uczestnikiem. Podkreślał, że największy efekt dadzą ognie sztuczne, które w jednym mo-
mencie spalą wszystkie dekoracje, tak że nie pozostanie nic, prócz pięknych alei wersalskie-
go parku (le Roi prepare une fete qui doit etre fort belle. U y doit avoir une comedie, un
bcdlet, un carrousel, dont je suis et unfeu cPartifice qui doit bruler les thedtres et toutes les
barrieres en un moment, et l’on ne verra tout d’un coup plus rien devant soi que de belles
allees du parć de Versaillesf
Taki też efekt był rzeczywiście szczytem atrakcji serii Uroków zaczarowanej wyspy.
Jednym z widzów był osobisty sekretarz Ludwiki Marii, Pierre Des Noyers, który bez
wątpienia nie tylko przekazał po powrocie spragnionej nowin królowej ustne relacje, ale
przywiózł i dokumentujące uroczystości okolicznościowe publikacje. Oprócz programu
z informacjami o podłożu treściowym spektakli, spisu występujących w nich osób - za-
równo arystokracji jak i profesjonalistów, wydrukowana została z miejsca obszerna rela-
cja pióra pana de Marigny, a cztery ryciny Israela Silvestre’a utwaliły wizualnie imprezy
z trzech pierwszych i najważniejszych dni uroczystości-'17.
Pierwszego dnia, 7 maja, miały miejsce oplecione licznymi popisami wokalnymi, para-
dami figur alegorycznych i poczęstunkami - gonitwy do pierścienia, w których w roli
Rogera występował sam Ludwik XIV. Miejscem spektaklu było otoczone prowizoryczny-
mi portykami rondo, znajdujące się na głównej alei ówczesnego założenia ogrodu, w od-
ległości około pięciuset kroków od pałacu.
Dnia drugiego, 8 maja, w następnym rondzie na tej samej osi, o sto kroków dalej, odegra-
na została dramatyczna sielanka Moliera La princesse d’Elidę. Dla widowni wzniesiono

57 MOLIERE, Oeiwres. Nouvelle edition par E. Despois et P. Mesnard, t. IV, Paris 1878, s. 89-268. Wszystkie cztery
ryciny I. Silvestre’a reprodukują B. KOCHNO, M. LUZ, Le ballet en France du quinzieme siecle a nos jours. Paris
1954.