Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Artykuły i komunikaty
Swirida, Inessa: Wersal w kulturze rosyjskiej

Inessa Syirida

1. Godfrey Kneller, Portret
P. I. Potiomkina, 1682, Ermitaż, Sankt
Petersburg
1. Godfrey Kneller, Portrait ofP.I.
Potemkin, 1682, Hermitage,
St. Petersburg

Zachowało się jednak więcej wiadomości o wrażeniu, jakie wywarli rosyjscy goście na
Francuzach, niż o odczuciach samych Rosjan. W poselskiej relacji stwierdzano ogólnie,
że na królewskich uciesznych dziedzińcach, czyli w ogrodach dużo jest pałaców i wszel-
kich budowli, szczególną uwagę zwrócono na mnogość owocowych drzew różnych ga-
tunków, m.in. egzotycznych, oraz na lwy, słonie i „ptaki indyjskie” w zwierzyńcach4.
Osobno wspomniano o fontannach, których Rosjanie w tym czasie nie budowali we wła-
snych ogrodach.
Le Sieur de Catheux, który w imieniu króla opiekował się członkami poselstwa, zano-
tował, że Potiomkinparut tres satisfaitpartout [...] mais U ne s’estjamais voulu expliquer
particulierement sur rien5', goście okazali się bardzo powściągliwi w okazywaniu swych
uczuć, być może z obawy, że entuzjastyczne wypowiedzi pomniejszą prestiż Rosji. Nato-
miast paryska „La gazette rimee” szeroko opisywała egzotycznych dla Francuzów przyby-
szów. Szczególne zainteresowanie wzbudzili: deux Ministres remarąuables/par leur air,
par leurs yestements / Et leurs bizarres ornements, Qui n ’ont nul rapport a nos modes, /
Mais qui leur sont bien plus commodes6. Jednym z opisanych ministrów był Potiomkin,
którego reprezentacyjny portret, namalowany w Anglii przez Godfrey’a Knellera (1682)
znajduje się w Ermitażu (il. 1).
W późniejszych czasach, pogarszające się, z powodu różnic w poglądach na sprawy
tureckie i polskie, rosyjsko-francuskie stosunki polityczne, nie sprzyjały wizytom Rosjan
w Wersalu, dokąd w 1682 roku przeniesiono rezydencję Ludwika XIV. Poselska wizyta
Jakowa F. Dołgorukowa w 1687 roku odbywała się w atmosferze ostrych sporów

4 Putieszestwije russkich posłow XVI-XV11 w. Statiejnyjepis'ma. Ried. D. S. Lichaczowa, Leningrad 1954, s. 315.
5 Cyt. wg: Journal du Sieur de Catheux s. 20 .
6 Ibid., s. 2.