Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 9.1947

Nr. 1/2
Rewski, Zbigniew: Rysunki architektoniczne z Polski w Mediolanie

(6)

Rysunki architektoniczne

Wisła w określeniu jego sytuacji nie daje narazie wskazówek do jakiej
budowli się odnosi. Z tekstu inwentarza mediolańskiego wynikałoby, że
jest to któraś rezydencja królewska nad Wisłą.
- Omówione, bardziej niż pokrótce, rysunki uchodzą w mediolańskim
Gabinecie Rycin za rysunki Martinellego, jakkolwiek wykaz Casiniego
wyraźnie mówi, że rysunki te wchodziły w skład kolekcji rysunków róż-
nych autorów, należącej do zbieracza, kryjącego się za inicjałami ,,G. S.“.
Jednak już fotografie rysunków zdradzają rękę kilku autorów. Powstają
stąd wątpliwości, czy wogóle którykolwiek wyszedł z pod ręki Martinelle-
go. Inicjały ,,G. B.“ na rysunku fasady katedry warszawskiej mogą nale-
żeć do architekta Giusepe Bellotti‘ego.
Poruszone tu tylko w formie komunikatu kwestie dałyby się niewąt-
pliwie łatwiej rozwiązać na podstawie autopsji rysunków o stwierdzonym
autorstwi Martinellego z Biblioteki Państwowej w Lucce. Dotąd bliżej
niesprecyzowany kontakt z Polską tej miary architekta co Martinelli
pobudza tym więcej do zbadania tego zagadnienia. Zarazem mogłoby to
rozjaśnić rolę Lukki w dziejach sztuki w Polsce. Wszak i architekt
Frediani, przypuszczalny twórca kościoła i klasztoru O. O. Kamedułów
w Pożajściu, pochodził z tejże Lukki (,,lucensis“)5), gdzie dotąd żyje ta ro-
dzina, przechowująca pamięć dawnych jej stosunków z Polską.

6) Dawniej Archiwum Główne w Warszawie, testament Krzysztofa Paca, kancl.
W. KS. Litewskiego. Bardzo ciekawy niepublikowany wariant.