Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 61.1999

Grzeluk, Izydor: Polskie meble. Konkurs na sypialnię

IZYDOR GRZELUK
Warszawa, Muzeum Narodowe

Polskie meble. Konkurs na sypialnię

Na przełomie XIX i XX wieku w Krakowie
wielu wybitnych twórców zajmujących
się różnymi dziedzinami sztuki tworzyło
pierwsze w Polsce organizacje łączące artystów.
Miały one na celu propagowanie dobrych polskich
wzorów różnych wyrobów rzemiosła artystyczne-
go, w tym także mebli oraz wprowadzenie owych
projektów do szerszej produkcji rzemieślniczej.
Podstawę do tej działalności stworzył Adrian
Baraniecki, który ofiarował swoje zbiory dla po-
wstałego w 1868 roku Muzeum Techniczno-Prze-
mysłowego. Zarząd tej placówki i artyści z nią
współpracujący wprowadzali nowatorskie metody
pracy; organizowano między innymi wystawy,
warsztaty oraz konkursy1. Jeden z nich, poświęco-
ny meblarstwu, przyniósł nadspodziewane rezulta-
ty. Był to konkurs na sypialnię. Ogłoszono go
w listopadzie 1908 roku. Krakowski miesięcznik
„Architekt” zamieścił z tej okazji następujące ogło-
szenie: „Dyrekcja Muzeum Miejskiego dla Sztuk
i Rzemiosł rozpisuje niniejszym dwa konkursy:
I. Na projekt mebli do pokoju sypialnego.Konkurs ten ma służyć jako podstawa do
dalszego konkursu dla stolarzy na wykonywanie nagrodzonych projektów.
1. Meble mają być skromne i proste, dostępne dla średnio zamożnych ludzi.
2. Wymagane są następujące okazy: łóżko, stolik nocny, szafa, umywalnia, krzesło.
3. Rysunki mają być wykonane w skali 1:10 z oznaczeniem materiału i szczegółów
ważnych przy wykonaniu.
4. Termin nadsyłania projektów (oznaczonych godłem i nazwiskiem w zamkniętej ko-
percie) pod adresem Muzeum ul. Franciszkańska 4, upływa z dniem 1 grudnia b.r.
5. Nagrody wynoszą: 1- 250 koron, II - 100 koron.

1. Karol Tichy (1871-1939),
,, Tygodnik Ilustrowany” 1904, nr 11
„ Tygodnik Ilustrowany”, 1904, nr 11

1 Muzeum Techniczno-Przemysłowe w Krakowie powstało w 1868 roku dzięki Adrianowi Baranieckiemu. Zostało
zlikwidowane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki w 1950 roku, zbiory rozproszono po różnych muzeach.