Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 61.1999

Polanowska, Jolanta: Kazimierz Pochwalski, portrecista cesarza Franciszka Józefa I

JOLANTA POLANOWSKA
Warszawa, Instytut Sztuki PAN
Kazimierz Pochwalski,
portrecista cesarza Franciszka Józefa I*

Kazimierz Teofil Pochwalski (1855 -
1940) (il. 1) należał do grona pol-
skich malarzy wyróżnianych naj-
wyższymi nagrodami na europejskich
wystawach w ostatniej dekadzie XIX wie-
ku. W latach 1890-1893 odniósł niezwykłe
pasmo sukcesów, zdobywając: w 1890 złoty
medal na międzynarodowej wystawie w
Monachium, w 1891 dwa złote medale - w
Berlinie i w Wiedniu, w 1892 roku - trzy
złote medale - na wystawie powszechnej w
Monachium, a także na dwóch wiedeńskich
ekspozycjach, kwietniowej i wrześniowej,
oraz w 1893 trzy medale - złoty na paryskim
Salonie, medal I klasy w Monachium i bli-
żej nieokreślony medal w Berlinie* 1.
W opinii ówczesnych krytyków Kazi-
mierz Pochwalski wzniósł polskie malarstwo
portretowe na najwyższy poziom. W 1911
roku Tadeusz Rutkowski rozpoczynał swój
artykuł o nim słowami: Sztuka polska posia-
da dużego portrecistę — światowej miary.
Pierwszy portrecista stolicy państwa, malarz

7. Kazimierz Pochwalski, „Autoportret”,
ok. 1920-1930, ol., zaginiony. Fot.
ze zbiorów Krzysztofa Pochwalskiego
1. Kazimierz Pochwalski, „Self-portrait”,
ca. 1920-30, oil, lost. Phot.fromthe
Krzysztof Pochwalski Collection

* Bardzo dziękuję panu Krzysztofowi Pochwalskiemu z Warszawy, wnukowi Kazimierza Pochwalskiego, za udostęp-
nienie posiadanych materiałów rękopiśmiennych i ikonograficznych. Serdeczne podziękowania kieruję też do wszyst-
kich osób, które życzliwie zechciały udzielić informacji, a zwłaszcza do pani Dr Mary Beal, kustosz The Government
Art Collection w Londynie za nadesłane reprodukcje, a także do pani Sabinę Grabner z Ósterreichische Galerie
w Wiedniu i Sir Christophera Lloyda z The Royal Collection Trust w Londynie.
1 Szczegółowe dane biograficzne i faktograficzne dotyczące malarza w: J. POLANOWSKA, Pochwalski Kazimierz
Teofil. [W:] Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających, malarze, rzeźbiarze i graficy. T. 7 [w opracowaniu].