Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Artykuły i komunikaty
Faryna-Paszkiewicz, Hanna: Ogrody w dwudziestoleciu międzywojennym: zmierzch wielkiej tradycji

Ogrody w dwudziestoleciu międzywojennym. Zmierzch wielkiej tradycji

11. Ogród przy ul. Myśliwieckiej 33 w Warszawie, proj. Rudolf Świerczyński
11. Garden at 33 Myśliwiecka St. in Warsaw, design Rudolf Świerczyński
Repr. wg/after „Arkady” 1935, nr 3, s. 135

ganym, choć niezbędnym tłem. Ogrody doktora Jordana tymczasem zapewniały bezpie-
czeństwo i zabawę dzieciom. Aleje parków miejskich bywały szlakiem komunikacyjnym
dla targów i wystaw, żeby tylko przypomnieć lwowski park Stryjski ze stałymi pawilo-
nami Targów Wschodnich czy warszawski krajobrazowy park Skaryszewski, służący jako
tło dla snobistycznych pokazów modeli samochodów.
Rezerwaty i naturalne parki narodowe przejmowały stopniowo rolę dawnych arbo-
retów, a obserwacja przyrody w jej naturalnym środowisku stała się zajęciem zgodnym
z duchem czasu. Wątpliwy rozwój cywilizacji, którego wszyscy jesteśmy udziałem, wy-
znaczył zmierzch dawnych tradycji i kultywacji wielohektarowych przestrzeni parkowych
na rzecz zainteresowania zminiaturyzowanymi przywillowymi ogródkami. Kres ten nie
oznacza jednak rezygnacji z podziwu dla przyrody.

Gardens in Poland during the two decades
between the two world wars.
The twilight of a great tradition

While it may be said that Le Nótre, to a certain
extent at least, carried palatial salons into the
garden, creating inlaid private spaces outdoors, the
modest ambitions of the first decades of the 20th
century were carried out by reducing the threshold
between the owner’s room and his own garden. By
the 20th century, the garden should function as an

additional room, admittedly roofless but eąually
sheltered, like a corner next to the fireplace, where
from April to October it would be possible for
residents to feel as though they were at home. In the
193Os there was a return to the notion of creating
a fluent link between domestic interiors and the
garden and, as far as this was possible, carrying it