Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Recenzje
Polanowska, Jolanta: [Rezension von: Mary Beal, British Embassy, Bonn. Works of Art, Mary Beal, John Cornfoth, British Embassy, Paris, The Twentieth Century. Works excluding prints. A summary catalogue]

Recenzje

1. John Scarlett Davis, Salon Caere i Wielka Galeria Luwru, Paryż, 1831
1. John Scarlett Davis, The Salon Carre and Grand Galerie of the Louvre, Paris, 1831
© Queen s Printer and Controller of HMSO. UK Government Art Collection

(1714-1901), w tym wykonane przez Wiktorię Ade-
lajdę Marię Luizę, najstarszą córkę królowej Wiktorii
i księcia Alberta, będącą żoną pruskiego księcia Fry-
deryka Wilhelma, później cesarza, znaną jako cesa-
rzowa Fryderyka. Ponadto sporo jest niemieckich
pejzaży i scen topograficznych, malowanych i ryso-
wanych w XIX stuleciu przez brytyjskich artystów
wojażujących po kontynencie. W tym kontekście uza-
sadnione dla autorów stało się postawienie kwestii ist-
nienia, dawniej i obecnie „szkoły brytyjskiej” (s. 12).
Przywołano przy tym postać niemieckiego historyka
sztuki Sir Nicolasa Pevsnera, który osiedliwszy się w
Anglii, pisał między innymi o problemie Englishness
of English Art. Dla porządku należy wspomnieć, iż
skala czasowa reprezentowanych tu dzieł i artystów
sięga od portretu z kręgu Franęois Cloueta po rzeźbę
Henri Gaudier-Brzeska; liczne są też przykłady prac
bardziej współczesnych.
Ostatni z omawianych tu tomów jest typowym
katalogiem kolekcji - w tym wypadku dzieł sztuki
powstałych w XX wieku, a obejmującym całość
zbiorów The Govemment Art Collection, oprócz

prac graficznych, zaprezentowanych według nazwisk
artystów uporządkowanych alfabetycznie. Zaopatrzo-
ny jest on we wstęp pióra Wendy Baron, dotyczący
między innymi dziejów kolekcji i jej funkcjonowania
w zmieniających się w ciągu dziesięcioleci warun-
kach społecznych i politycznych. Towarzyszy mu
wybrana bibliografia przedmiotu. Dalej następuje
pełny katalogowy opis kilkuset dzieł, w znacznej czę-
ści wraz z ich biało-czarnymi fotografiami; a oprócz
nich na wkładce dołączono wybór dwudziestu czte-
rech barwnych fotografii. Wśród nich reprezentowa-
ne są takie nazwiska jak: Henri Gaudier-Brzeska
(1891-1915): 2 rzeźby, Henryk Gotlieb (1890-1966):
2 obrazy olejne, Katherina Wilczyński (1894-1978):
5 rysunków i Zenon Zamojski [!] rysunek z 1975
roku. Osobnego odnotowania wart jest tu zbiór 33
prac Feliksa Topolskiego (1907-1989). Są to obraz
olejny i akwarela, z lat 1949-1952, oraz zespół 31 ry-
sunków powstałych w związku z koronacją królowej
Elżbiety w 1953 roku. W sumie prezentowane wy-
dawnictwa wydają się z wielu względów zasługiwać
na uwagę polskiego czytelnika.