Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 70.2008

DOI issue:
Nr. 1-2
DOI article:
In Memoriam
DOI article:
Quirini-Popławski, Rafał; Ladis, Andrew [Honoree]: Andrew Ladis (1949-2007)
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

(7949-2007)

^ ^ nia 2 grudnia 2007 u, w wieku zaiedwie
H58 lat, po długiej walce z chorobą nowo-
1 tworową, zmarł w St. Mary's Hospice
w Athens (Georgia) Andrew Ladis, wybitny amery-
kański historyk sztuki greckiego pochodzenia.
Aż do śmierci przez ponad dziesięć lat, Andrew
Ladis był profesorem historii sztuki (Franklin Pro-
fessor of Art History ) na Lamar Dodd School of Art
w University of Georgia w Athens'. Był jednym
z czołowych badaczy wszesnorenesansowej sztuki
włoskiej, specjalizującym się zwłaszcza w bada-
niach nad sztuką florenckiego Trecenta. Pozostawił
po sobie (jako autor bądź główny redaktor) czterna-
ście książek oraz wiele artykułów i publikowanych
wykładów. Prof. Ladis otrzymał szereg międzynaro-
dowych nagród i wyróżnień za pracę badawczą,
w tym od Samuel H. Kress Foundation, Villa I Tatti
we Florencji oraz National Endowment for the Hu-
manities. Od 2002 r. był przedstawicielem Prezy-
denta USA w radzie tej ostatniej instytucji. Według
Hayden B. J. Maginnis z kanadyjskiego McMaster
University „Ladis był jednym najwybitniejszych na
świecie znawców wczesnorenesansowej sztuki wło-
skiej. Przez wiele lat w centrum jego pasji badaw-
czych pozostawała twórczość Giotta di Bondone,
założyciela szkoły florenckiej".
Andrew Ladis urodził się 30 stycznia 1949 r.
w Atenach (Grecja) jako syn Thomasa i Mariny La-
dis. Jako mały chłopiec wyemigrował z rodziną do
Stanów Zjednoczonych i ostatecznie osiadł w Rich-
mond (Virginia). Uczęszczał do Thomas Jefferson
High School w Richmond, a następnie studiował na
University of Virginia, otrzymując w 1970 r. tytuł
BA. Po bardzo krótkim okresie studiów na Universi-
ty of Virginia Law School, zrezygnował z karieiy
prawniczej i przeniósł się do Graduate School of
Arts and Sciences, gdzie w 1974 r. napisał pracę dy-
plomową, a cztery lata później uzyskał tytuł doktora
na podstawie dysertacji o Taddeo Gaddim. W wersji
poszerzonej praca ta ukazała się drukiem w 1983 r.

pod tytułem: H C/iEcn/ u/?<7
Pierwsza książka Ladisa była
równocześnie pierwszą pełną monografią tego arty-
sty opublikowaną w języku angielskim.
Po ukończeniu studiów Andrew Ladis zatrudnił
się w Austin Peay State University w Clarksville
(Tennessee), gdzie pracował przez trzy lata i gdzie
wciąż jest ciepło wspominany. Następnie wykładał
na State University of New York w Potsdam, Van-
derbilt University jako stypendysta Andrew W. Mel-
lona, oraz na Wright State University w Dayton
(Ohio). W 1987 r. rozpoczął pracę na University of
Georgia, z którym pozostał związany do końca swej
kariery, z wyjątkiem rocznej pracy na University
of Memphis, gdzie objął katedrę Hohenberg Chair
of Excellence in Art History, oraz dwóch pobytów
(jako stypendysta oraz „Visiting Professor") w The

' Początkowo był to Department of Art, następnie School
of Art, a wreszcie Lamar Dodd School of Art.