Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 63.2001

Recenzje
Bentkowska-Kafel, Anna: Escape to Eden: Five centuries of women and gardens: National Portrait Gallery, Londyn 5 X 2000 - 21 I 2001

ANNA BENTKOWSKA
Londyn, The Courtauld Institute of Art

Escape to Eden: Five Centuries of Women and Gardens.
National Portrait Gallery, Londyn 5 X 2000 - 21 I 2001

W londyńskich muzeach urządzanych jest
tyle wspaniałych i wielkich pokazów, że
małą wystawę o ogrodach w Narodowej
Galerii Portretu łatwo było przeoczyć. A warta była
obejrzenia nie tylko ze względu na ciekawy temat
i jego nowe potraktowanie, ale także jako przykład
wystawienniczej pomysłowości. Przedstawić pięć-
setletnią historię ogrodów w dwóch maleńkich sa-
lach i za pomocą nielicznych eksponatów to nie lada
osiągnięcie, godne naśladowania zwłaszcza wtedy,
gdy oszczędność środków nie pozwala na większe za-
mierzenia. Umiejętny dobór obiektów, przemawianie
skrótami, rozmaitość materiału i zaangażowanie wi-
dza we współtworzenie scenariusza sprawdziły się
znakomicie. Była to wystawa adresowana zarówno do
specjalistów jak i szerokiej publiczności, nawet ro-
dziców ze znudzonymi dziećmi - jedni cenili rzetel-
ność naukowej podbudowy, a drudzy zabawę
i połączenie przyjemnego z pożytecznym. Pokaz
prowokował do skojarzeń wzrokowych i myślo-
wych, wystawiał na próbę historyczną wiedzę zwie-
dzających i zachęcał do kształcących gier. Pomysły
były proste. By poznać typowy projekt XVIII-wiecz-
nego labiryntu ogrodowego wystarczyło przejść po
jego kolorowym planie namalowanym na podłodze.
Przestawiając pawilony na modelu Kew Gardens
Augusty Saxen-Gotha (1719-1772) i zmieniając
w ten sposób układy perspektywiczne, można było
lepiej poznać plan tego istniejącego do dziś wielkie-
go londyńskiego parku. Wnęka w ścianie naślado-
wała zbudowaną w latach 1744-1750 grotę z muszli
w ogrodzie Sary, Księżnej Richmond. Przyczepione
na rzepy muszle można było przemieszczać i w ten
sposób porównać różnice między zachowanymi sta-
łymi projektami groty a jej późniejszą rekonstrukcją.
Inna gra pozwalała na „przesadzanie” kwiatów na
grządkach Gertrudy Jekyll (1843-1932), której ogro-
dy słynęły z pięknych zestawów kolorystycznych.
Ogrody to także sztuka tworzenia nastrojów. Nie za-
pomniano o nich na wystawie, dbając o szczegóły,

1. Daniel Frankcom, Kwiat
z Albumu Księżny Beaufort, 1703-1705
1. Daniel Frankcom, Nerine, Duchess
of Beauforts Flower Album, 1703-5
© The Duke of Beaufort

dyskretnie posługując się teatralnymi rekwizytami,
jak porzucona konewka, zabłocone buty, czy bluszcz
„porastający” balustradę schodów; nie zabrakło na-
wet śpiewu ptaków.