Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 3.1934-1935

Nr. 4
Frankenstein, Jerzy: Działalność budowlana rodu Łabędziów na Śląsku i Kujawach w XII w
Dettloff, Szczęsny: Madonna z Buku

40. Nie można określenia „patre Gwillhelmo" objaśniać inaczej. W Liber
Mortuorum kl. Srzeineńskiego każdy zmarły opat Wrocławski noto-
wany jest jako pater.
41. M. Walicki: Budowa Strzelna na tle sztuki romańskiej w Polsce, Biu-
letyn Naukowy R. 1 nr. 1.
42. Optaras zamiast optaveras.
43. Na witrażu katedry w Chartres, druga połowa XII w. i na mozaice
bizantyjskiej z XI w. „Die Heilige Anna".
44. Witting: Die AUtchristlische Skulpturen in Cempo Santo. „Diction-
naire d’archeol ogie Chretienne“.
45. Liber Morturoum monasterii Strzeinensis . Mon. Pol. t. V. 728. „3 mar-
ca. ftnna priorissa soror nostra“.
46. Ulanowski: Dokumenty Kujawskie.
47. W nekrologu Lubińskim. Mon. Pol. V. 615 „Pelri dicti Megni castel-
Iani Crusvicensis, fautoris ac benefactoris huius loci“. Liber fraterni-
tatis: Anno verbi incarnati 1176 Petrus Magnus filius Wseborii pala-
tinus Cujavie.
48. Rocznik Krakowski: 1145_ Petrus tilius Swentoslai, Claustrum Vra-
tislavia construxit. Mon. Pol. II 833.
49. Piotr ofiarujący wsie klasztorowi na Mazowszu nazwany jest „Petrus
filius Petriconis".
50. Rzeźby strzelińskie są wykonane z piaskowca znajdującego się
w Brzeźnie pod Koninem, Mamy wystarczające dane o tern, że
w XII w. istniały tam warsztaty kamieniarskie, które zatrudniały miej-
scowe siły wykwalifikowane i pomocnicze pod kierunkiem początko-
wym zapewne kamieniarzy sprowadzanych z zagranicy. Były one za-
tem polską szkołą rzeźbiarską.
51. Wyraźnie się to dostrzega w historji fundacji szczyrzyckiej.
KS. SZCZĘSNY DETTLOFF (poznań) - MADONNA Z BUKU.
Niezwykłej wartości temu dziełu malarstwa gotyckiego w Pol-
sce warto tern więcej poświęcić osobny artykuł, że znajduje się ono
na ziemi wielkopolskiej, niedaleko jej serca, Poznania, fl wiadomo,
że o sztuce malarskiej Wielkopolski niedużo dotąd można było po-
wiedzieć. To zaś, co znamy dotychczas z XV w., nie odznacza się
zbyt wysokiemi walorami artystycznemi. Winę tego braku znajo-
mości zabytków naszego malarstwa wielkopolskiego ponosi w znacz-
nej mierze Kohte ze swym bardzo pobieżnym inwentarzem. Nie-
mniejsza jednak wina tego stanu rzeczy spada także na inne jesz-
cze czynniki: liczne obrazy ołtarzowe w Polsce zachodniej podob-
nie, jak Madonna bukowska, zakryte są przed okiem badacza t. zw.
sukienkami, zazwyczaj ze srebrnej blachy, pod którą, przeważnie od
wieków nie zdejmowaną, ukrywać się mogą poważne dzieła naszej
sztuki rodzimej. Cóż więc dziwnego, że inwentaryzator niemiecki,
któremu przecież na wydobywaniu najaw zabytków naszej kultury
polskiej wcale zależeć nie mogło, o tego rodzaju malowidłach przę-