Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 3.1934-1935

Nr. 1
Kronika
Sawicka, Stanisława: Z kroniki żałobnej

Association. Wobec stałego rozwoju Związku zmieniono również odnośny
punkt statutu, na ewent. spadkobierczynię majątku Związku obierając Pol.
Akad. Umiejętności. Wreszcie żywszą dyskusję obudziła prowadzona ostatnio
akcja za utworzeniem muzeum o charakterze naukowo-badawczym na Hucul-
szczyźnie. Rkcja rozpoczęta w Warszawie przez zorganizowanie Tow. Przyja-
ciół Hucuiszczyzny w znacznym stopniu przesądziła sprawę. — Na Zjeździe ukon-
stytuowała się 3-ia sekcja w ramach Związku, mianowicie Sekcja Muzeów
Historyczno - Artystycznych, której przewodniczącym został dyr. N. Pajzderski
z Poznania. Dokonane wybory dały w wyniku dotychczasowy Zarząd zarówno
Związku, jak i Sekcji Muzeów Regjonalnych. Związek liczebnie wzrasta, gdyż
w r. b. przystąpiło doń szereg muzeów, a w czasie samego Zjazdu zgłosiły
akces 3 nowe muzea; tak, że liczba zrzeszonych w Związku instytucyj osiąg-
nęła obecnie wysoką w naszych stosunkach cyfrę 86-ciu.
Jakkolwiek Związek rozwija się w dość szybkiem tempie, to jednak sze-
reg interpelacyj na ostatnim Zjeździe stwierdza, że po uchwaleniu nawet pil-
nych wniosków brak im potem egzekutywy. Związek nie wyszedł dotąd poza
stadjum organizacji i nie skonsolidował się należycie, aby stanowić ważki
organ w decydowaniu o sprawach muzealnych zarówno w poszczególnych kon-
kretnych wypadkach, jak i w zakresie podstawowych zagadnień polityki mu-
zealnej w Polsce. Być może przeszkodą jest tu brak oczekiwanego oddawna
ogłoszenia Rozporządzenia Wykonawczego do uchwalonej już Ustawy Muzeal-
nej i powołania do życia nowego organu opinjodawczego w postaci Państwo-
wej Rady Muzealnej, z którą Związek mógłby ściślej współpracować, licząc na
jej poparcie w wykonaniu swych postulatów.
Następny Zjazd postanowiono odbyć z końcem czerwca r. p. w Toruniu
i Bydgoszczy. Obrady Zjazdu odbywały się w gmachu Tow. Przyj. Nauk. Wol-
ne od obrad chwile poświęcono zwiedzaniu miasta pod uprzejmem i fachowem
przewodnictwem gospodarzy: dr. S. Lorentza, prof. M. Morelowskiego, dr. M.
Priifferowej i ks. dr. P. Śledziewskiego. Pozatem odbyła się wycieczka do
Trok, gdzie szczegółowych wyjaśnień o prowadzonych pracach konserwator-
skich udzielał dr. S. Lorentz.
Ostatni dzień Zjazdu uczestnicy spędzili w Grodnie, niezwykle gościnnie
podejmowani przez władze miasta i niestrudzenie oprowadzani po zabytkach
Grodna przez dyrektora Muzeum Państwowego, J. Jodkowskiego, który
zwłaszcza szczegółowo objaśniał wyniki rewelacyjnych odkryć na górze zam-
kowej w Grodnie.
S. M. Sawicka.

Z kroniki żałobnej.
Ś. p. Max Sauerlandt. W styczniu r. b. zmarł po krótkiej chorobie
prezes Międzynarodowego Związku Muzeologów, do niedawna dyrektor „Mu-
seum f. Kunst u. Gewerbe" w Hamburgu—prof. Max Sauerlandt.
Odszedł w sile wieku, zaledwie w 55 r. życia, człowiek, który dla muze-
ologji duże położył zasługi zarówno na terenie praktycznej działalności —
w Muzeum, którego w ciągu lat 18-tu był dyrektorem, oraz w Związku Muze-
ologów, któremu od r. 1926 przewodniczył — jak i na polu teoretycznem — fa
chowego piśmiennictwa.
Studja z zakresu historji sztuki odbywał M. Sauerlandt u. prof. A. Gold-
schmidfa, poczem został asystentem Justusa Brinckmann’a w Muzeum Sztuki