Białostocki, Jan [Gefeierte Pers.]
Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie: In memoriam Jan Białostocki — 35.1991 [erschienen] 1993

I. Po śmierci Jana Białostockiego: Wspomnienia i nekrologi
Jakimowicz, Irena; Białostocki, Jan [Gefeierte Pers.]; Białostocki, Jan [Bearb.]: Z pracowni graficznej Jana Białostockiego

35. Znak Wydawnictwa Trzaska Ewert Michalski, drze-
woryt, własność prywatna

Widać w nich niewątpliwie pewne sugestie płynące od sztuki ekslibrisu Cieślewskiego, ale
powód i interpretacja są zawsze osobiste, a spotykały się w nich zwykle dwie przyjaźnie — do
człowieka i do książki. Jest ekslibris bliskiego przyjaciela, późniejszego pisarza, Andrzeja
Vincenza, jest ekslibris jego ojca, Stanisława („Ex Bibliotheca Bystretiana") z huculskim
motywem, jest ekslibris przyszłego naukowca, Igora Szewczenki, są dwa ekslibrisy
zaprzyjaźnionej blisko Jadwigi Florysiakówny, wreszcie drobne grafiki związane z kręgiem
wydawców — znak wydawnictwa Trzaska, Ewert i Michalski, oraz ekslibris Ireny
Kisterówny, córki właściciela wydawnictwa „Rój". Ekslibrisy czasu wojny bywają też
komentarzem do rozmaitych własnych zainteresowań. Pojawiają się postacie gotyckich
świętych, a średniowieczny mnich pochlyony nad księgą to jakby wizerunek autora
utrwalony w jednym z własnych ekslibrisów, symbolizujący jego najgłębszą pasję. O innych
zainteresowaniach mówią — „Exlibris musicis" i także ten, który prezentuje warsztat
grafika. O zamiarze skompletowania, wzorem Cieślewskiego, teki ekslibrisów może
świadczyć drzeworytnicza strona tytułowa z napisem: „Białostocki Jan-junior Exlibrisy