Białostocki, Jan [Gefeierte Pers.]
Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie: In memoriam Jan Białostocki — 35.1991 [erschienen] 1993

I. Po śmierci Jana Białostockiego: Wspomnienia i nekrologi
Rottermund, Andrzej; Białostocki, Jan [Gefeierte Pers.]; Białostocki, Jan [Bearb.]: [Po śmierci Jana Białostockiego]: [wspomnienia i nekrologi]

Pozwolą państwo, abym na tych kilku osobistych wspomnieniach poprzestał. Doprowa-
dziły mnie one bowiem na te obszary działalności Profesora, do których nie tylko
przywiązywał wagę ogromną, ale uważał je za jedną ze swych podstawowych misji
naukowego i społecznego powołania. Powołaniem tym było kreślenie nowych dróg dla
nauki o sztuce i tworzenie dla historii sztuki jej własnych form życia w naszym kraju.
Stowarzyszenie Historyków Sztuki otworzyło przed Profesorem możliwości wprowadzenia
w życie wymienionych wyżej zamierzeń. Oddał się tej pracy z ogromną pasją i wielkim
zaangażowaniem. Kiedy obejmował prezesurę Stowarzyszenia Historyków Sztuki w 1963 r.,
Stowarzyszenie przeżyło już polityczny i ideowy przełom lat 1955—56, który dokonał
radykalnej zmiany charakteru tej organizacji. Stalinowski model Stowarzyszenia jako
organizacji mającej na celu reedukację pracowników nauki w dziedzinie historii sztuki
odchodził powoli w zapomnienie.

Dzięki inicjatywie Profesora Stowarzyszenie weszło na drogę organizowania działalno-
ści naukowej, zajmując szybko miejsce po wielu zlikwidowanych towarzystwach i organiza-
cjach naukowych. Z okazji czterdziestolecia działalności Stowarzyszenia Profesor m.in.
pisał:

„Kryzys metodologiczny, jaki się z lekka zarysował w polskiej historii sztuki po odejściu
od powierzchownego socjologizmu i po, nieraz po neoficku żarliwym, przyswojeniu sobie
osiągnięć ikonologicznego etapu badań nad sztuką, poszukiwania inspiracji w pismach
strukturalistów, etnologów, językoznawców, semiotyków, teoretyków informacji, skłoniło
kierownictwo SHS, dające posłuch społecznej opinii, do organizowania seminariów
metodologicznych..."

Profesor Białostocki o historii sztuki jako dyscyplinie myślał z powagą, a wobec
świadomości tradycjonalizmu metod jej badania w Polsce — z troską i niepokojem.

Rezultatem inicjatyw Profesora jest licząca już dzisiaj 22 tomy biblioteka ogólnopol-
skich sesji naukowych Stowarzyszenia oraz kilka tomów materiałów seminariów metodolo-
gicznych. Jako spadkobiercy społecznej działalności Profesora nie tylko staramy się
kontynuować Jego dzieło w zakresie inicjatyw naukowych. Próbujemy rozwijać kierunki
naszych stowarzyszeniowych badań naukowych i wieńczyć je cennymi wydawnictwami. To,
że naukowa działalność była przez Profesora uznana za najważniejszy zakres pracy
Stowarzyszenia, znalazło wyraz w Jego ostatniej woli — zapisaniu nam gromadzonej przez
lata prywatnej biblioteki naukowej. Awansuje to nasz księgozbiór do rzędu najważniejszych
w Polsce księgozbiorów naukowych w dziedzinie historii i teorii sztuki. Wysuwając naukę
przed popularyzację wiedzy o sztuce w programie działalności Stowarzyszenia, nie
zapominał Profesor o potrzebie popularyzacji i sam był jednym z najwybitniejszych
propagatorów wiedzy o sztuce. Wielokrotnie udoskonalana i wznawiana Sztuka cenniejsza
niż złoto była książką popularnonaukową znakomicie podbudowaną wynikami najnow-
szych badań nad epokami i twórczością wielu artystów, prezentowała nowe odczytanie dzieł