Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 3.1934-1935

Nr. 2
Obertyński, Zdzisław: Tak zwany psałterz Marjański z Zinna

unikatami ikonograficznemi, lecz mają prawdopodobnie swój dal-
szy wzór w iluminowanych rękopisach epoki.
Tematy te, to obrazki z życia Matki Bożej i Zbawiciela, od
praobjawienia począwszy, aż do Jej śmierci. Każdy obrazek ma do-
daną w lewym dolnym swym rogu, w okrągłym medaljonie, ana-
logję z jakimś typem ze Starego Zakonu, bądź to osoby, bądź to
zdarzenia. Podobnie zwraca uwagę na owe analogje tekst, który
stanowi niejako objaśnienie danego obrazu, wzgl. treść rozmyślania.
Niektóre tylko zasługują na wzmiankę. Po chrzcie pokutnym
w Jordanie Chrystus przebywa na pustyni, co przedstawia drzewo-
ryt na k. 22. (Ryc. 19). Widzimy tam Zbawiciela raz pogrążonego
w modlitwie, na klęczkach, to znów spoczywającego na kamieniach
pustyni. Cl stóp Jego wiją się węże, z nory ziemnej wyskakuje ja-
kieś małe zwierzątko, z za skał wychylają się lew i smok, a w głę-
bi na tle drzew widać niedźwiedzia, oraz, zdaje się, wilka. Jak
Eljasz uciekał od Jezabel, tak Jezus ukrył się przed światem. Na
karcie 23v aniołowie usługują Jezusowi po Jego czterdziestodnio-
wym poście. Jak anioł przeniósł Habakuka z jadłem do Daniela
w lwiej jamie, tak Chrystus posyła dwóch aniołów, którzy przyno-
szą mu pożywienie od Matki26).
Drzeworyt k. 29v przedstawia niewiastę, która cierpiała przez
dwanaście lat na krwotoki, uzdrowioną za dotknięciem szat Chry-
stusa, u stóp Jego; podobnie trędowata siostra Mojżesza została
przez tegoż uleczona27). Obok widzimy pomnik, który uleczona
niewiasta z wdzięczności wystawiła, a mianowicie: na szczycie ko-
lumny posąg Zbawiciela, zaś na trzon tej kolumny nawleczona
szata, której dotyka klęcząca postać kobiety. Pod pomnikiem, do-
daje tekst, rosło ziele, które za dotknięciem uzdrawiało każdą
chorobę.
„Na moście w Kafarnaum”, widzimy Zbawiciela na rycinie k.
37v. (Ryc. 20). Przed obronną bramą zwodzony most na fosie,
Piotr siedzi na moście i siecią wyławia rybę. Na drugim planie
Piotr rozcina rybę i wyciąga z jej wnętrza grosze czynszowe, które
wręcza siedzącemu obok bramy pod daszkiem urzędnikowi28).
Gdy zbliżał się czas męki, chciał Chrystus, udając się do
Jerozolimy-'), przenocować w Sebaste, mieście Samarytan. Noc-

Ryc. 13 i 14,

&9