Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 3.1934-1935

Nr. 4
Frankenstein, Jerzy: Działalność budowlana rodu Łabędziów na Śląsku i Kujawach w XII w

Ryc. 6. Nagrobek Piotra Własta i jego żony
(w/g. dawnego rysunku).

biust i głowa męska z bródką trójkątną i wąsami. Wiek z wyglądu
ok. 40 lat. Na głowie miękka czapka dość wysoka u dołu sfałdo-
wana. Przypomina czapkę frygijską 33). Nad popiersiem ornament
złożony z dwuch ptasich łbów, które dotykają w pośrodku lilję.
Jest to starochrześcijański i bizantyjski symbol a oznacza potrze-
bujące uzdrowienia dusze chrześcijan 34). Strona prawa również po-
siada ornament z ptaków a pod nim popiersie innego niż po le-
wej mężczyzny. Twarz uszkodzona. Nakrycie głowy odrębne a mia-
nowicie czapka patrycjuszów bizantyjskich z XI wieku35). Prof.
Patzak sądzi, że na lewej kolumnie budowniczy klasztoru umieścił
swój autoportret, a na prawej podobiznę fundatora klasztoru. Mnie
się wydaje, że prawidłowiej jest przypuścić iż są to portrety dwóch
przedstawicieli tegoż samego rodu. Ten który nosi czapkę książę-
cą należy może do starszej generacji i był twórcą kościoła św.
Michała36). Myślę, że drugi to Piotr, budujący w 1140 r. klasztor.
Rzeźby tympanonu dwustronnego posiadają po jednej trzy
sceny. Środkowa przedstawia zdjęcie Chrystusa z Krzyża, dwie dru-
gie Zstąpienie do Otchłani i przyjęcie Łotra Sprawiedliwego
do raju37). Na odwrotnej stronie wyrzeźbiono Zaśnięcie N. M. P.
Sceny łączą się w jedną całość z rysunkami portalu, (ryc. 7, 8).
Oprócz dziel sztuki należących do pierwotnego uposażenia,