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Busch, Werner [Editor]; Freie Universität Berlin / Kunsthistorisches Institut [Contr.]
Geschichte der klassischen Bildgattungen in Quellentexten und Kommentaren: eine Buchreihe (Band 3): Landschaftsmalerei — Berlin: Reimer, 1997

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3. Vitruv
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https://doi.org/10.11588/diglit.65784#0045

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3. Vitruv
De Architectura libri decem (30-20 v. Chr.)
Ceteris conclavibus, id est vemis, autumnalibus, aestivis, etiam atriis et peristylis,
constitutae sunt ab antiquis ex certis rebus certae rationespicturarum. Namquepictura
imagofit eins, quod est seu potest esse, uti homines, aedificia, naves, reliquarumque
rerum [...]. Postea ingressi sunt, ut etiam aedificiorum figuras, columnarum et
fastigiorum eminentes proiecturas imitarentur, patentibus autem locis, uti exhedris,
propter amplitudines parietum scaenaruni frontes tragico more aut comico seu
satyrico designarent, ambulationibus vero propter spatia longitudinis varietatibus
topiorum omarentab certis locorumproprietatibus imagines exprimentes; pinguntur
enim portus, promunturia, litora, flumina, fontes, euripi,fana, luci, montes, pecora,
pastores ceteraque, quae sunt eorum similibus rationibus ab rerum naturaprocreata.
[...] Sed haec, quae ex veris rebus exempla sumebantur, nunc iniquis moribus
inprobantur. Nam pinguntur tectoriis monstra potius quam ex rebus finitis imagines
certae: pro columnis enim struuntur calami striati, profastigiis appagineculi cum
crispisfoliis etvolutis, item candelabra aedicularum sustinentiafiguras, suprafastigia
eorum surgentes ex radicibus cum volutis teneri flores habentes in se sine ratione
sedentia sigilla, non minus coliculi dimidiata habentes sigilla alia humanis, alia
bestiarum capitibus. Haec autem nec sunt necfieri possunt necfuerunt.
(Vitruv, De Architectura libri decem, in: Vitruv, Zehn Bücher über Architektur, übersetzt und
mit Anmerkungen versehen von Curt Fensterbusch, Darmstadt 1964, S. 332, 334)
Für die übrigen Zimmer, d. h. die, die im Frühling, Sommer und Herbst benutzt
werden, auch für die Atrien und Peristyle sind von den Alten ganz bestimmte Verfah-
rensweisen für die (Anfertigung der) Gemälde festgesetzt: man malte ganz bestimm-
te Dinge naturgetreu ab. Denn durch Malerei wird eine Nachbildung dessen ge-
schaffen, was ist oder sein kann, z. B. Menschen, Gebäude, Schiffe und aridere Din-
ge. [...] Später gingen sie dann dazu über, auch Gebäude und Ausladungen von
Säulen und Giebeln nachzuahmen, in offenen Räumen aber wie z. B. Exhedren we-
gen der Größe der Wände, Theaterszenen, wie sie in Tragödien, Komödien oder
Satyrspielenvorkommen, abzumalen, in Wandelgängen aber wegen ihrer Wandlängen
die Wände mit verschiedenartigen Landschaftsbildem auszuschmücken, wobei sie
die Gemälde nach den ganz bestimmten Eigenarten der Örtlichkeiten schufen. Es
werden nämlich Häfen, Vorgebirge, Gestade, Flüsse, Quellen, Meerengen, Heiligtü-
mer, Wälder, Gebirge, Viehherden, Hirten abgemalt und anderes, was in ähnlicher
Weise wie dies von der Natur geschaffen ist. [...] All dies, das als Nachbildung von

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