Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 8.1946

Nr. 1/2
Piwocki, Ksawery: Uwagi o odbudowie zabytków

KSAWERY PIWOGKI

UWAGI O ODBUDOWIE ZABYTKÓW
Wojna ostatnia zniszczyła w niespotykanym dotąd wymiarze nasz
stan posiadania także w dziedzinie zabytków nieruchomych. Pożary,
bombardowania z ziemi i powietrza, rozmyślna, barbarzyńska akcja
niemców — wyszczerbiły olbrzymie luki, w tak przecież ubogim — bo już
przez ubiegłe czasy nadwyrężonym — dorobku kulturalnym, przekazanym
przez poprzednie pokolenia. Zagadnienie ochrony i restauracji ocalałych
resztek zabytków, renowacji czy odbudowy mienia zniszczonego, zdawa-
łoby się bezpowrotnie, wysuwa się więc na czoło zagadnień kulturalnych
doby obecnej. W ruinie leży Warszawa i Poznań, Wrocław i Gdańsk, nie
licząc wielu mniejszych osiedli, zawierających nieraz bezcenne pomniki
polskiej przeszłości kulturalnej. Jakość i ilość koniecznych do rozwią-
zania zadań konserwatorskich wywołała nieodzowną potrzebę sformuło-
wania nowych — przystosowanych do nowej sytuacji — wytycznych dla
dalszej pracy. Tezy takie w krótkości opracował Konserwator Generalny
prof. dr Jan Zachwatowicz i przedstawił na zwołanej przez Państwowy
Instytut Historii Sztuki w sierpniu 1945 r. konferencji historyków sztuki.
Tezy te uważam w zasadzie za słuszne. Gdy rozpatrzymy jednakże
możność stosowania ich w poszczególnych wypadkach, gdy zważymy ich
prawdopodobne konsekwencje — budzą się niejakie refleksje i obiekcje.
Sprawa jest zbyt ważna, by nie spróbować wyjaśnić tych nasuwających
się wątpliwości w rzeczowych dyskusjach, dla których chętnie otwieramy
łamy naszego Biuletynu. Próbą takiej dyskusji jest właśnie ten artykuł.
Całe dzisiejsze pokolenie konse.rwatorów wychowało się jeszcze na
wypracowanym w końcu XIX wieku programie, skodyfikowanym najle-
piej może przez Bulsa w Belgii1) i Riegla w Austrii2): „Zadaniem konser-
watora jest podtrzymanie trwania zabytku w zastanym stadium jego
istnienia. Niedopuszczalne są żadne restauracje, oczyszczenia z nalecia-
łości, żadne próby przywrócenia „dawnego“ wyglądu. Ruinę należy pod-
trzymywać jako ruinę, fragment pozostawić fragmentem. Koncepcja ta —
będąca prawdziwym ukoronowaniem historycyzmu XIX wieku zmierza
do utrzymania zabytku przede wszystkim jako źródła naszej wiedzy
o sztuce i kulturze minionych epok.
Tak rygorystyczne zasady nie mogły oczywiście być nigdy w pełni
stosowane. Wymogi życia zmuszały wciąż do kompromisów i przygoto-
wały rychłą reakcję. Na naszym gruncie naj charakterystyczniej sza w tej
mierze była dyskusja w sprawie restauracji Wawelu, w której rygory-
styczne stanowisko konserwatorów wiedeńskich musiało zderzyć się
z żądaniami i aspiracjami polskimi, pragnącymi widzieć w zamku kró-
lewskim coś więcej niż ruiny zamarłej przeszłości.
Dalszy rozwój reakcji przeciw rygorom rieglowskim można było ob-
serwować w poczynaniach naszej własnej już służby konserwatorskiej
1) Charles BULS, La Reustauration des Monuments antiąues, Bruxelles 1903.
2) Alois RIEGL, Der moderne Denkmalkullus, sein Wesen und seine Entstehung,
Wien, Leipzig 1903.