Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau>
Biuletyn Naukowy — 1.1932/​1933

Nr. 2
Zachwatowicz, Jan: Zbiory Sekcji Malarskiej Zakładu Architektury Polskiej i Historji Sztuki Politech. Warszawskiej
Katalog Zbiorów Sekcji Malarskiej

barwnej i znaczenie kopji w studjach nad malarstwem monumen-
talnem omówione zostały w Nr. 1-ym Biuletynu. Podkreślić należy
jeszcze raz na tej jedynie drodze osiągalną możliwość zestawienia
dzieł malarstwa ściennego i umożliwienia dzięki temu przeprowa-
dzenia wyczerpującej analizy porównawczej.
W wyniku bezpośredniego, intymnego zetknięcia się z po-
wierzchnią i fakturą kopjowanych malowideł oraz w związku z ko-
niecznością przeprowadzenia analizy faktury i techniki, niezbędnych
dla należytego wykonania kopji, wyłoniło się zadanie szerszego
i gruntowniejszego opracowywania tych badań, które w oparciu
o analizę techno-chemiczną mogą dać badaczom-historykom sztuki
ważkie kryterjum pomocnicze do analizy stylistyczno-ikonograficz-
nej. Jest to jeszcze jeden cel prac Sekcji Malarskiej.
Kopje barwne w zbiorach Sekcji nie są jednolite pod wzglę-
dem charakteru i wartości naukowej. Trzeba było przejść przez
kiika etapów poszukiwań właściwej techniki i definicji istotnych
cech kopji, zanim osiągnięte zostały pozytywne wyniki. Kopje
o charakterze szkicowym posiadają w spisie odpowiednie adnotacje.
Znalazły się pozatem w zbiorach kopje objektów nie należących
właściwie do grupy malarstwa monumentalnego, lecz posiadające
specjalną wartość przez swe architektoniczne tematy.
Zespół wykonawców kopij tworzyli: stały kierownik z ramie-
nia Zakładu, oraz angażowani pracownicy. Kierownictwo Sekcji
sprawował art.-malarz Stefan Dauksza, a od 1.X.1930 r. inż. arch.
Jan Zachwatowicz. W pracach Sekcji brali udział: H. Bukowska,
St. Gałęzowski, St. Just, J. Kurzątkowski, Z. Kodisówna, P. Kwiek,
G. Pilecki, A. Rak, L. Suzin, W. Stechbartówna, J. Tokarzewski,
Ujejski i J. Wdowiszewski.
Inż. Arch. Jan Zachwatowicz
St. Asystent Zakładu, Kierownik
Sekcji Malarskiej.

KATALOG ZBIORÓW SEKCJI MALARSKIEJ
(dane zaznaczone kursywq dotyczq kopij)

Arkadja, pow. Łowicz. Świątynia Aurory.
Jan Piotr Norblin de la Gourdaine. Plafon „Jutrzenka". Śred. 228cm., skala 1:3,
tempera na płótnie. N. inw. 22.
Bielsko Stare, pow. Bielsko, Śląsk Cieszyński. Kościół św. Stanisława.
Fragment polichromji sklepienia w prezbiterjum — rozeta (XVI w.). Wytn. 55X32
cm., skala 1:5, akwarela i tempera na papierze. N. inw. 70.