Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau>
Biuletyn Naukowy — 1.1932/​1933

Nr. 2
Kronika

z klasztoru z Skevra w górach Taurus w Azji Mniejszej. Dzieło to wykonane
przez nieznanego bliżej Grzegorza było najcenniejszym i najstarszym okazem
na wystawie. Szczególnie okazale przedstawiał się nadto dział tkanin prze-
ważnie z XVII i XVIII w., obejmujący szereg pięknych wyrobów tekstylnych per-
skich, tureckich, polskich i francuskich. Wystawę uzupełniały liczne zdjęcia fo-
tograficzne, rysunki, plany, druki i t. d.
Wystawa starych kilimów. W Ukraińskiem Muzeum Narodowem we
Lwowie otwarto interesującą wystawę starych kilimów z XVIII i XIX wieku ze
zbiorów tegoż Muzeum. Wśród 77 wystawionych okazów były reprezentowa-
ne kilimy podolskie, huculskie, połtawskie i kijowskie.
Zb. II,
LUBLIN. Kronika konserwatorska. Prace konserwatorskie w latach
1931/32 w okręgu lubelskim objęły szereg drobniejszych robót w Lublinie
(kościoły po-Dorrinikański, po-Bernardyński, św. Jana Bożego na Piasku i po-
Wizytkowski), Kazimierzu nad Wisłą (klasztor Reformatów, ruiny zamku
i spichrze Fajersztajna i (Jianowskiego), Lubartowie (b. pałac Sanguszków), Za-
mościu (dzwonnica przy Kolegjacie) i Uchaniach (kościół). Znaczniejsze prace
dokonane zostały w Chełmie przy b. Katedrze Unickiej, gdzie przywrócone
zostały dawne barokowe szczyty, oraz w kościele św. Wojciecha w Lublinie,
gdzie przywrócono elewacjom wygląd pierwotny na podstawie zachowanych
partyj dawnych gzymsów i pilastrów.
Ks. P.
WILNO. Konserwacja Bazyliki Wileńskiej. Wstępny okres prac konser-
wacyjnych w Bazylice Wileńskiej, rozpoczętych w lecie 1931 r., został już za-
kończony. Przy badaniu fundamentów ścian i filarów odkryto 17 zamurowanych
i częściowo zasypanych gruzem krypt, wśród nich pod nawą główną, bezpośred-
nio przed prezbiterjum — kryptę, zawierającą szczątki Aleksandra Jagiellończyka,
Elżbiety, pierwszej żony Zygmunta Augusta i Barbary Radziwiłłówny. Pod ołta-
rzem kaplicy św. Kazimierza odnaleziono serce i wnętrzności Władysława IV.
Po podniesieniu płyty z piaskowca, pokrywającej wejście do krypty biskupów
wileńskich, stwierdzono, że płyta ta posiada na odwrocie znacznie uszkodzoną
płaskorzeźbę, przedstawiającą postać kobiecą, i jest nagrobkiem z pierwszej
połowy XVI wieku (około 1530-40) W gruzie pod posadzką i w kryptach od-
naleziono szereg kamiennych i marmurowych fragmentów architektonicznych,
kilka fragmentów tablic nagrobkowych i znaczny fragment renesansowej mar-
murowej płyty nagrobkowej biskupa Walerjana Protasewicza (zm. w r. 1580).
Dla historji budowy Katedry Wileńskiej największe znaczenie ma odkry-
cie fragmentu ośmiobocznego gotyckiego filaru przyściennego, prawdopodobnie
pozostałości z Katedry Witoldowej, wzniesionej w pierwszych latach XV wieku.
Po dokonaniu szczegółowych zdjęć pomiarowo - inwentaryzacyjnych opraco-
wano ramowy projekt zabezpieczenia fundamentów i murów Bazyliki.
Ze względu na znaczne koszty rozłożono prace konserwacyjne na okres
kilkuletni. W roku bieżącym zabezpieczony będzie portyk, jako najbardziej za-
grożona część budynku. Prace konserwacyjne przy portyku rozpoczęto we
wrześniu r. b. od zabezpieczenia portyku przez podstemplowanie, poczem przy-
stąpiono do wzmocnienia fundamentów. Sposób wzmacniania polega na wtła-
czaniu pod ławę fundamentową pali żelazo-betonowych systemu Wolfsholtza.
Każda z sześciu kolumn portyku wsparta zostanie przez osiem pali, ogółem
zostanie wtłoczonych pod fundamenty portyku 50 pali. Prócz tego portyk zo"
stanie związany sztywnemi ankrami żelazo-betonowemi ze ścianą frontową.