Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau>
Biuletyn Naukowy — 1.1932/​1933

Nr. 4
Poświk, Br.: Rekonstrukcja warunków i procesu pracy jako badania pomocnicze dla historji kaflarstwa

3. Obecność barwnych tlenków metali zazwyczaj można ustalić
dosyć dokładnie na podstawie koloru szkliwa. Pewniejsze rezultaty
dadzą badania zapomocą perły boraksowej lub fosforowej według
przepisów technicznej analizy jakościowej; w ważniejszych wątpli-
wych wypadkach — analiza ilościowa (patrz p. 5).
4. Badania na węglu zapomocą dmuchawki potwierdzić mogą
rezultaty badań, opisanych pod punktem 1 i 2, oraz wykazać ewen-
tualną obecność innych metalów, jak np. Ca, Mg, fll, Cd, Bi i t. d.
5. Dokładniejszych wiadomości o składzie chemicznym szkli-
wa dostarcza analiza ilościowa, która w ważniejszych wypadkach jest
najodpowiedniejszym sposobem badania. Dla samego ustalenia
tożsamości szkliwa, które znajduje się na różnych zabytkach
jednego pochodzenia, sposoby badań 1, 2 i 3 często okażą się wy-
starczające.
Nb. Badanie engoby i farb do malowania nad i pod glazurą
stanowi specjalne zagadnienie, nie dotyczące caiej dziedziny kaflar-
stwa, i dla braku miejsca zostaje w tej pracy pominięte.
II.
TYPOLOG Jfl *).

A. Nłeskładane kafle.
1. Kafle garnkowe wypukłe (ryc. 1). Najwcześniejszy typ
kafla, pochodzi od rzymskich garnków sklepiennych, używanych
w architekturze do budowy kopuł oraz pieców piekarskich (caca-
bus oznacza w późnej łacinie garnek, potem kafel).
Typ rozpowszechniony w krajach, leżących w obrębie „limes
romanus“, t. j. górnych Niemczech i krajach Alpejskich. Na malo-
widle ściennem z XIV w. w Konstancji przechował się jeszcze wizeru-
nek pieca, budowanego z takich kafli2).
2. Kafle garnkowe wklęsłe (ryc. 2).
a. patrz 111 R}2.
b. kafle misko we (ryc. 3), patrz 111 H13.
2a i 2b to najwięcej rozpowszechnione typy w okresie gotyku,
występujące jednak i później na terenach prowincjonalnych, zacho-
wujących miejscowe tradycje niemal do dziś dnia.
3. Kafle półcylindryczne — mało używane, mają jednak
znaczenie dla systematyki jako pierwotna forma późno-gotyckiego
kafla wnękowego (por. II B 2).
Wszelkiego rodzaju nieskladane kafle najbardziej rozpowszech-
niły się w czasach gotyku, jednak także i później chętnie były sto-
sowane.