Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau>
Biuletyn Naukowy — 1.1932/​1933

Nr. 2
Kieszkowski, Witold: Carlo Spampani, architekt włoski, czynny w Polsce w XVIII w

pakami sprowadzał z Włoch sztychy, wydawnictwa ilustrowane
(między innemi Piranesiego) kolekcje medalów, bronzów, monet,
pośredniczył w zamawianiu obrazów, portretów malowanych i szty-
chowanych, skupowywał przez swych przyjaciół i dostawców antyki,
rzeźby i t. d.'°).
Obok prac architektonicznych ta dziedzina działalności, sta-
wia Spampaniego w szeregach pionierów ruchu klasycystycznego
w Polsce i stanowi także dostateczny motyw do wydobycia jego
nazwiska z niepamięci.

Na zakończenie pragnę spełnić miły obowiązek, zwracając się
z serdecznem podziękowaniem do p. Zofji Smolińskiej, która przez
udostępnienie i ofiarowanie Zakładowi Architektury Polskiej całego
pliku aktów, odnoszących się do osoby Spampaniego, przyczyniła
się do powstania niniejszej rozprawki. Materjały te, gromadzone przez
Jej ś. p. męża, art.-mal. Józefa Smolińskiego, chlubnie zapisanego
w pamięci historyków sztuki miłośnika ojczystych zabytków, i przez
niego wzbogacone notatkami, stanowiły punkt wyjścia dla autora.
PRZYPISY.
1. Już po ukazaniu się pierwszej części tego artykułu ujawniony został
dzięki uzupełnieniu katalogu działu korespondencji Archiwum Ordynacji
Nieświeskiej ks. Radziwiłłów szereg listów, pisanych przez i do Spam-
paniego. Zostały one zużytkowane przy opracowywaniu drugiej części
artykułu. Na wyróżnienie z pośród nich zasługują listy Antoniego
i Franciszka Smuglewiczów oraz ciekawa korespondencja włoska,
obejmująca między innemi listy Carla Antonini’ego (Arch. Nleświeskie.
Listy obce. NN. 14694, 14695, 14902 i inne).
2. Projekt ten cytuje G. K■ Nagler: Neues Allgemeines Kiinst!er-Lexicon,
t. 17. Miinchen 1847, str. 114.
3. C. Gurlitt: Andrea Palladio. Bibliothek alter Meister der Baukunst
Bd. 1. Berlin 1914, pl. 32. W dalszym ciągu tekstu wymieniany jako
Gurlitt z podaniem numeru planszy.
4. J. Fr.de Neufforge: Recueil Elementaire d'Architeclure ... Paris 1757 —
1776. Cytowany w tekście jako Neufforge.
5. Listy A. Smuglewicza do Spampaniego z dn. 8.VI.1778 r., 7.VI i 12.V11.1779 r.
(Arch. Nieświeskie j. w., N. 14694). W danym wypadku Smuglewicz
proponuje Spampaniemu nabycie od Schroegera „kopffersztychów"
przedstawiających „Terme del Tito‘, zapewne Piranesi’ego. Sprawę
posiłkowania się przez Schroegera wzorami Neufforge’a porusza
między innymi A. Lauterbach: Warszawa. Warszawa 1925, str. 179.
6. ęf. reprodukcję u 117. Tatarkiewicza: Pięć studjów o Łazienkach Sta-
nisława Augusta. Nauka i Sztuka, t. XV. Lwów — Warszawa 1925, ryc. 21.
7. Gabinet Rycin Bibljoteki Uniwersyteckiej w Warszawie, teki ze zbio-
rów D. Witke-Jeżewskiego. Reprod. u A. Lauterbacha: Sty] Stanisława
Augusta. Warszawa 1918. Cf. również Z. Batowski: Zbiór graficzny
w Uniwersytecie Warszawskim. Rozprawy Uniw. Warsz., t. 5. Warszawa
1928, str 73.