Belvedere: Monatsschrift für Sammler und Kunstfreunde — 1.1922

Falke, Otto von: Die Marcy-Fälschungen

Durch die charakteristischen Bauformen werden noch zwei mit gotischen
Silberburgen besetzte Gefäße in diese Fälschungsgattung hereingezogen: eine
Achatschale in London (Gardner op. cit. T. XV) und ein Gefäß aus Maser-
holz, das in Bassermann-Jordans Katalog der ersten Sammlung v. Pannwitz
auf Tafel XV rechts abgebildet und auch auf Kunstausstellungen in München
1901 und St. Petersburg 1904 vorgeführt worden ist Und zum Schluß als ein
Beispiel, wie geschickt und zwanglos der Verfertiger aller dieser Schönheiten
sein geliebtes Burgenmotiv anzubringen wußte, noch ein paar gotische Eisen-
schlüssel von einer Form, die zwar sonst nicht existiert, aber gerade des-
halb einen Sammler wie Robinson locken konnte (Abb. 14).

Ä group of manifold works of metal craftsmanship, chiefly silversmiths’
work, and of ivory carvings, made with remarkable display of originality
and technical and artistic ability, belongs to the most interesting of artistic
forgeries. This group of craftswork, which remained for a long time free from
disclosure and in possession of unblemished repute, is named after the
dealer L. Marcy who lived in London about 1900 and later on in Paris.
Spanish works of art were often taken as models of these artifices and
Spanish origin was generally attributed to them by the vendor. The author
of our article denotes the following objects as products of this work-shop:
Silver missal lectern, formerly A. v. Oppenheim Collection (Fig. 1);
Early-Gothic lectern of the Robinson Collection (Fig. 2);
Reading-desk, formerly Robinson Collection (Fig. 3);
Copper incense-burner, formerly Robinson Collection (Fig. 4);
Small silver incense-burner, Robinson Collection (Fig. 5);
Horn, set in silver, J. Pierpont Morgan (Fig. 6);
Angel reliquiary, formerly Robinson Collection (Fig. 7);
St. Christopher, Statuette of gilded bronze with head, hands and feet of silver,
Robinson Collection (Fig. 8);
The Virgin on a throne, Statuette of silver, Spitzer Collection (Fig. 9);
St. Barbara, Statuette of silver, Hainauer Collection (Fig. 10);
Madonna on a throne, Statuette of silver, Robinson Collection (Fig. 11);
Madonna, Ivory Statuette, A. v. Oppenheim Collection (Fig. 12);
Madonna, Ivory Statuette in bronze tabernacle, Hainauer Collection (Fig. 13);
2 Gothic iron keys, Robinson Collection (Fig. 14).