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Belvedere: Monatsschrift für Sammler und Kunstfreunde — 1.1922

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Dodgson, Campbell: Monogrammist H.v.E. 1542
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https://doi.org/10.11588/diglit.52117#0134

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MONOGRAMMIST H. V. E. 1542
CAMPBELL DODGSON
The Battle between Israel and the Amalekites. (Exodus, Ch. 17.) Chiaro-
scuro drawing with the brush in dark blue, upon a grey-blue prepared
ground, heightened with white. (PL XLI.) Only the namcs are black
(Indian ink). British Museum. Bought at the Benno Geiger Sale, London
December, 1920 (lot. 455). 15 X 30 cm.
The artist who uses this, hitherto unexplained, monogram plays a small part
in the history of German art in the XVI Century, but he has hitherto always
been regarded as a wood-cngraver. The discovery of this elaborate and per-
fectly preserved drawing proves that he was a draughtsman, and probably
a painter.
The battle against the Amalekites öfters the closest resemblance, both in sub-
ject and style, to the large woodcut of Judith and Holofernes (PI. XLII),
presumably of the Augsburg School (B. IX, 565, 1; Nagler, Monogrammisten,
III, p. 686, no. 1637), which I have attributed in my catalogue of woodcuts in
the British Museum (II, p. 437), to the younger Breu, regarding the monogram
over the tent of Holofernes as that of the engraver. This drawing makes it
evident that the signature is that of the draughtsman, and that the woodcut is
an original work designed by the Master H. V. E. The same monogram appears
on one of the woodcuts of the Dance of Death after Holbein, published by
Jost de Negker at Augsburg in 1544. (Nagler, Monogrammisten, II, 1798.)

Die Schlacht der Israeliten gegen die Amalekiter. (Exodus, Kap. 17.) Eine
mit dem Pinsel ausgeführte dunkelblaue Helldunkel-Zeichnung auf grau-
blauer Grundierung mit weißen Lichtern, in welche nur die Namen schwarz,
mit Tusche eingezeichnet sind. Größe: 15 X 30 cm. (Tafel XLI.) Erwerbung
des British Museum in der Benno-Geiger-Versteigerung in London im
Dezember 1920. (Verst-Nr. 455.)
Der Künstler, der sich dieses bisher ohne Erklärung gebliebenen Mono-
gramms bedient, spielt in der deutschen Kunstgeschichte des 16. Jahrhunderts
eine kleine Rolle. Er ist bisher stets für einen Holzschneider gehalten worden.
Die Entdeckung dieser prachtvollen, vollständig erhaltenen Zeichnung beweist,
daß der Künstler ein Zeichner und aller Wahrscheinlichkeit nach auch ein
Maler war. Die Schlacht gegen die Amalekiter steht, sowohl dem Thema
als dem Stile nach, in enger Beziehung zu dem großen Holzschnitt Judith und

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