BEITRÄGE ZUR ÖSTERREICHISCHEN KUNST DER SPÄTGOTIK
Marmor mit einem Triton, der auf einem Delphin reitet. Die Büste, die mit großer Kraft
gestaltet ist, ist ebenso wie das zart modellierte Relief ein gutes Beispiel jener ornamen-
talen Skulptur, wie sie in solcher Fülle im reifen Cinquecento entstanden.
UNPUBLISHED SCULPTURES OE THE MUSEUM OE AREZZO
(Fig. 1/2) Head in the museum of Arezzo; origin unknown. The head is that of a beardless male
between 30—40. It is well-modelled and shows the characteristic relationship to classical
prototypes. Since there are but very few objects with which to compare this extremely
rare type, we may place it in the turn of the V.—VI. Century with the reservation that
more exact data, turning up, may change, or confirm this judgment. (Fig. 3) Mutilated-
head, almost animal-like in expression, and the remains of a crown. This head presumably
belonged to a chapter which adorned the parish-church of Arezzo in the X. to XL Century.
The double-shaft column, ornamented with snake-motif, belongs to the same period (see
Fig. 6). (Fig. 4) The head of a bullock, natural size, is from the upper Tiber valley. Most
probably it was the Symbol of the evangelist Luke on a marble tabernacle, and belongs to
the XI. to XII. Century. (Fig. 5) The statue of Madonna and Child, in heroic size, is of
sandstone and stood, originally, above the portal (now destroyed) of St. Spirito in Arezzo.
It was one of a group of figures which were the work of local artists during the first half
of the Trecento. (Fig. 7/8) An important as well asinteresting piece is the head with helmet
belonging to the recumbent figure of a warrior. It may be presumed that this head is
a part of the sepulchre of General Ciuccio di Vanni Tarlati di Pietramala who was buried
in St. Marco, Pisa, in 1327. Mention may also be made of two Cinquecento pieces, the
hust of an Imperator and an oval, marble relief depicting a Triton riding a dolphin.
BEITRÄGE ZUR ÖSTERREICHISCHEN KUNST DER
SPÄTGOTIK
VON WILHELM SUIDA
Die Ausstellung »Gotik in Österreich« in Wien hat nicht nur weiteren Kreisen die Augen
geöffnet für die hohen und großenteils fast unbekannten künstlerischen Werte, sondern
sie hat auch der Spezialforschung wertvolle Impulse gegeben1.
Die Kunst der österreichischen Gotik, vorher mit wenig Ausnahmen als eine provinzielle
Angelegenheit behandelt, ist im allgemeinen Ansehen gestiegen.
1 Für alles Folgende ist zu vergleichen der Katalog der Ausstellung »Gotik in Österreich«, Krystall-Verlag Ges. m.b.H.,
Wien 1926. A. »Tafelgemälde der Wiener und innerösterreichischen Schule« bearbeitet von Ludwig Baldass,
»Tafelbilder der Salzburger, Tiroler und außerösterreichischen Schulen« bearbeitet von Wilhelm Suida, woselbst
auch die ältere Literatur zitiert ist.
71
Marmor mit einem Triton, der auf einem Delphin reitet. Die Büste, die mit großer Kraft
gestaltet ist, ist ebenso wie das zart modellierte Relief ein gutes Beispiel jener ornamen-
talen Skulptur, wie sie in solcher Fülle im reifen Cinquecento entstanden.
UNPUBLISHED SCULPTURES OE THE MUSEUM OE AREZZO
(Fig. 1/2) Head in the museum of Arezzo; origin unknown. The head is that of a beardless male
between 30—40. It is well-modelled and shows the characteristic relationship to classical
prototypes. Since there are but very few objects with which to compare this extremely
rare type, we may place it in the turn of the V.—VI. Century with the reservation that
more exact data, turning up, may change, or confirm this judgment. (Fig. 3) Mutilated-
head, almost animal-like in expression, and the remains of a crown. This head presumably
belonged to a chapter which adorned the parish-church of Arezzo in the X. to XL Century.
The double-shaft column, ornamented with snake-motif, belongs to the same period (see
Fig. 6). (Fig. 4) The head of a bullock, natural size, is from the upper Tiber valley. Most
probably it was the Symbol of the evangelist Luke on a marble tabernacle, and belongs to
the XI. to XII. Century. (Fig. 5) The statue of Madonna and Child, in heroic size, is of
sandstone and stood, originally, above the portal (now destroyed) of St. Spirito in Arezzo.
It was one of a group of figures which were the work of local artists during the first half
of the Trecento. (Fig. 7/8) An important as well asinteresting piece is the head with helmet
belonging to the recumbent figure of a warrior. It may be presumed that this head is
a part of the sepulchre of General Ciuccio di Vanni Tarlati di Pietramala who was buried
in St. Marco, Pisa, in 1327. Mention may also be made of two Cinquecento pieces, the
hust of an Imperator and an oval, marble relief depicting a Triton riding a dolphin.
BEITRÄGE ZUR ÖSTERREICHISCHEN KUNST DER
SPÄTGOTIK
VON WILHELM SUIDA
Die Ausstellung »Gotik in Österreich« in Wien hat nicht nur weiteren Kreisen die Augen
geöffnet für die hohen und großenteils fast unbekannten künstlerischen Werte, sondern
sie hat auch der Spezialforschung wertvolle Impulse gegeben1.
Die Kunst der österreichischen Gotik, vorher mit wenig Ausnahmen als eine provinzielle
Angelegenheit behandelt, ist im allgemeinen Ansehen gestiegen.
1 Für alles Folgende ist zu vergleichen der Katalog der Ausstellung »Gotik in Österreich«, Krystall-Verlag Ges. m.b.H.,
Wien 1926. A. »Tafelgemälde der Wiener und innerösterreichischen Schule« bearbeitet von Ludwig Baldass,
»Tafelbilder der Salzburger, Tiroler und außerösterreichischen Schulen« bearbeitet von Wilhelm Suida, woselbst
auch die ältere Literatur zitiert ist.
71