Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Belvedere: Monatsschrift für Sammler und Kunstfreunde — 11.1927

DOI issue:
Heft 56
DOI article:
Panofsky, Erwin: Ein Bildentwurf des Jacopino del Conte
DOI article:
Mayer, August Liebmann: Ein Innsbrucker Speculum Humanae Salvationis von 1430 in der Madrider Nationalbibliothek
DOI Page / Citation link:
https://doi.org/10.11588/diglit.55197#0093

DWork-Logo
Overview
Facsimile
0.5
1 cm
facsimile
Scroll
OCR fulltext
EIN INNSBRUCKER SPECULUM HUMANAE SALVATIONIS VON 1430
A SKETCH BY JACOPINO DEL CONTE
Panofsky proves that a pen-and-ink drawing in the graphic collection in the Louvre, hitherto
regarded as the work of Daniele da Volterra, is not from the hand of this master but that it
is a preliminary sketch for the painting of the Descent from the Cross for the Oratory of
S. Giovanni Decollato which Jacopino del Conte made to show his employers. The pen-and-
ink sketch is shown to be distinctly an outline sketch and not a finished copy. The former
designation is characteristic of the then current error of classifying the artist according to type
and of defining, in that way, the drawing methods of the individual artist. The chief differ-
ence between a drawing and the finished painting is that the painting is, as a whole, denser,
more compact, and in detail, clearer, more plastic; in addition, the chief and conflicting
themes are more decisively expressed. The dependence of Jacopino’s Descent from the Cross
on Daniele da Volterra is, at best, but partial. Jacopino opposes the dramatic, plastic compre-
hension of Volterra with his decorative and lyrical apprehension as a surface painter. Jaco-
pino, born in 1501 in Florence, was the pupil of Sarto; in 1555 he went to Rome. His
art Stands under the influence of Michelangelo, Pontormo and Rosso. On the whole, the style
of Jacopino may be termed classically moderated mannerism with, at the same time, a close
relation to the Gothic and the art of the latter fifteenth Century 5 on the other hand Daniele
da Volterra’s work must be defined as Classic approaching the Baroque, a style which was
an episode originating in Tuscany but which did not take root there.
EIN INNSBRUCKER SPECULUM HUMANAE SALVATIONIS
VON 1430 IN DER MADRIDER NATIONALBIBLIOTHEK
VON AUGUST L. MAYER
Die neueren Untersuchungen von Hugelshofer1, Buchner2 und Suida3 haben mit immer
größerer Deutlichkeit gezeigt, daß zu Anfang des 15. Jahrhunderts in Niederösterreich,
besonders in der Hauptstadt Wien, eine bedeutende Malerschule bestanden hat. Es ist selt-
sam, wie sehr sich noch immer selbst vorzügliche Kenner der altdeutschen Kunst gegen
diese Feststellungen sträuben, obwohl mit den neuen Forschungen eigentlich doch nur
Tatsachen festgestellt wurden, die selbst ein Laie vermuten durfte und denen nichts Ver-
wunderliches anhaftet.
Eine neue, und wie wir glauben wesentliche Bestätigung für das Vorhandensein
einer hervorragenden österreichischen Malerschule in der ersten Hälfte des 15. Jahr-
hunderts bieten uns die Miniaturen eines bisher von der Forschung völlig unbeachteten
Kodex in der Nationalbibliothek zu Madrid. Es ist ein Speculum humanae salvationis, mit
nicht weniger als 68 großen Miniaturen geschmückt. Die Worte auf der letzten Seite,
vollendet »in oppido Innsbruck 1430« geben vollste Klarheit über Herkunft und Ent-
stehungszeit der Handschrift. Der Kodex dürfte geraume Zeit in Tirol geblieben sein, wo-
1 Eine Malerschule in Wien (Beiträge zur Geschichte der deutschen Kunst, hgg. v. Buchner u. Feuchtmayr, S. 2iff).
2 Vgl. Münchner Jahrbuch d. bild. Kunst, Eine Gruppe deutscher Tafelbilder usw. Beiträge, S. i ff., XIII., (1925)
S. 170, ferner: 3 Belvedere 1925 (9), S. 45ff., Die Wiener Malerschule von 1420—1440.
51
 
Annotationen