DIE SIMSON-GRUPPE DES MICHELANGELO
the side of “David”, on the Piazza della Signoria, Florence. His first idea was to form a
group of “Hercules killing Cacus”; various circumstances, however, delayed this work
and he decided to form a group of “Samson killing two Philistines” instead, according to
Vasari.
There are various small bronze statues, dealing more or less with the same subject, and in
Connection with this work. One is in the Museo Nazionale, Florence, another is in the
Kaiser Friedrich-Museum, Berlin. The original bozzetto for this group, by Michelangelo,
is this hitherto unpublished sketch in the Musee Bonnat. The bozzetto itself is only
0’209 m in height; it is covered with a dark red lacquer, and rather damaged: the arms
of Samson and the head of the dying Philistine are broken off.
The powerful conception of the plastic form, the careful treatment of details, is decidedly
characteristic of Michelangelo. Again the hand of Michelangelo is betrayed in the type of
the head—resembling to some extent the head of “Crepuscolo”—the treatment of the
muscles, the beautifully shaped limbs, especially the feet, and furthermore the somewhat
geometrical treatment of the ground. All this tends to prove conclusively that the work
is an original bozzetto by Michelangelo.
Had this sketch been executed, as was intended, in marble in the colossal dimensions of
51 /2 m in height, th “Samson Group” would have proved one of the greatest and most im-
pressive sculptures Michelangelo ever carried out.
JOHANN BERNHARD FISCHERS v. ERLACH
AUFENTHALT IN BERLIN
VON P. HUGO HANTSCH
Im geheimen preußischen Staatsarchiv zu Berlin fand ich unter der Signatur Rep. I/45 B
ein Empfehlungsschreiben Kaiser Leopolds an den damaligen preußischen König Friedrich I.,
das von der Wiener Reichskanzlei ausgestellt ist — es trägt die Unterschrift des Reichs-
vizekanzlers — und das ein helles Licht auf die Beziehungen Fischers v. Erlach zu der
Berliner Baukunst zu werfen vermag. Es ist die Originalausfertigung, das Konzept konnte
ich in Wien nicht finden. Der Wortlaut ist mit Übergehung der Kurialien folgender:
1704, Mai 29., Wien
»Nachdem uns unser hofingenieur, auch des reichs lieber getreuer Johann Bernhard
Fischer alleruntertänigst zu vernehmen gegeben, wasmaßen er ein sonderbares ver-
langenhabe, Euer Liebden hof- und berühmte gebäue, auch andere in seine profession
laufende sehenswürdige Sachen zu besichtigen, haben wir ihm nicht allein gerne
erlaubt, eine reise dahin zu tun, sondern ihn auch mit gegenwärtigem schreiben
begleiten wollen. Euer Liebden freund-oheimb- und brüderlich ersuchend, Sie wollen
demselben gestatten, solcher seiner nicht unlöblicher curiosität ein genügen zu leisten
und die güte für ihn haben, zu verordnen, daß demselben hierunter einige facilität
erwiesen oder sonst mit nötiger anleitung willfährig an hand gegangen werden
möge.« ...
Eigenhändige Unterschrift Leopolds.
159
the side of “David”, on the Piazza della Signoria, Florence. His first idea was to form a
group of “Hercules killing Cacus”; various circumstances, however, delayed this work
and he decided to form a group of “Samson killing two Philistines” instead, according to
Vasari.
There are various small bronze statues, dealing more or less with the same subject, and in
Connection with this work. One is in the Museo Nazionale, Florence, another is in the
Kaiser Friedrich-Museum, Berlin. The original bozzetto for this group, by Michelangelo,
is this hitherto unpublished sketch in the Musee Bonnat. The bozzetto itself is only
0’209 m in height; it is covered with a dark red lacquer, and rather damaged: the arms
of Samson and the head of the dying Philistine are broken off.
The powerful conception of the plastic form, the careful treatment of details, is decidedly
characteristic of Michelangelo. Again the hand of Michelangelo is betrayed in the type of
the head—resembling to some extent the head of “Crepuscolo”—the treatment of the
muscles, the beautifully shaped limbs, especially the feet, and furthermore the somewhat
geometrical treatment of the ground. All this tends to prove conclusively that the work
is an original bozzetto by Michelangelo.
Had this sketch been executed, as was intended, in marble in the colossal dimensions of
51 /2 m in height, th “Samson Group” would have proved one of the greatest and most im-
pressive sculptures Michelangelo ever carried out.
JOHANN BERNHARD FISCHERS v. ERLACH
AUFENTHALT IN BERLIN
VON P. HUGO HANTSCH
Im geheimen preußischen Staatsarchiv zu Berlin fand ich unter der Signatur Rep. I/45 B
ein Empfehlungsschreiben Kaiser Leopolds an den damaligen preußischen König Friedrich I.,
das von der Wiener Reichskanzlei ausgestellt ist — es trägt die Unterschrift des Reichs-
vizekanzlers — und das ein helles Licht auf die Beziehungen Fischers v. Erlach zu der
Berliner Baukunst zu werfen vermag. Es ist die Originalausfertigung, das Konzept konnte
ich in Wien nicht finden. Der Wortlaut ist mit Übergehung der Kurialien folgender:
1704, Mai 29., Wien
»Nachdem uns unser hofingenieur, auch des reichs lieber getreuer Johann Bernhard
Fischer alleruntertänigst zu vernehmen gegeben, wasmaßen er ein sonderbares ver-
langenhabe, Euer Liebden hof- und berühmte gebäue, auch andere in seine profession
laufende sehenswürdige Sachen zu besichtigen, haben wir ihm nicht allein gerne
erlaubt, eine reise dahin zu tun, sondern ihn auch mit gegenwärtigem schreiben
begleiten wollen. Euer Liebden freund-oheimb- und brüderlich ersuchend, Sie wollen
demselben gestatten, solcher seiner nicht unlöblicher curiosität ein genügen zu leisten
und die güte für ihn haben, zu verordnen, daß demselben hierunter einige facilität
erwiesen oder sonst mit nötiger anleitung willfährig an hand gegangen werden
möge.« ...
Eigenhändige Unterschrift Leopolds.
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