Overview
Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Belvedere: Monatsschrift für Sammler und Kunstfreunde — 11.1927

DOI issue:
Heft 57
DOI article:
Suida, Wilhelm: Beiträge zur österreichischen Kunst der Spätgotik
DOI article:
Baldass, Ludwig: Die Niederländer des 15. und 16. Jahrhunderts auf der Ausstellung flämischer Kunst in London 1927, [1]
DOI Page / Citation link:
https://doi.org/10.11588/diglit.55197#0138

DWork-Logo
Overview
Facsimile
0.5
1 cm
facsimile
Scroll
OCR fulltext
LUDWIG BALD ASS

Magdalene altar. Many pictures, scattered throughout the country, are connected with the
famous and oldest set of views of the city of Vienna dating from 1469, now in the Schotten
monastery.
The removal of the confusion caused by incompletely preserved or falsely read dates on
the pictures in the Klosterneuburg monastery now makes it possible to comprehend some-
what more exactly the personal character and chronology of the works of Rueland Frueauf,
the Younger. The four scenes of the legend of John the Baptist and the four Passion pain-
tings date from about 1490 and belong together; the four pictures depicting the history
of the founding of Klosterneuburg are dated, correctly, 1507 and not as hitherto assumed,
1501. The works of this graceful precursor of German Romanticism attracted much meri-
ted attention on the occasion of the exhibition »Austrian Gothic«.
The article continues with several confirmations about the personalities of the artists of
the late Gothic in the Austrian Alps. It is shown that four more panels (now in Munich,
Nuremberg and Kreuzenstein) belong to an altar which has been taken to pieces and are
by the hand of the Master of the Utenheimer panel who was a member of the Pacher
circle and whose individuality we have already succeeded in determining (see Belvedere I).
Fürther, the small Plague Altar in the Kaiser Friedrich-Museum, Berlin, is shown as
belonging to the well-known group of carved altars which reach from St. Lambrecht in
the province of Styria, Austria, to Pontebba, Italy. From the original documents in the
St. Lambrecht Monastery referring to the products of this workshop which are still in the
monastary, it may be concluded with some certainty that this very prolific and leading
artist of the Austrian Alpine countries was Master Heinrich, woodcarver in Villach.
DIE NIEDERLÄNDER DES 15. UND 16. JAHRHUNDERTS
AUF DER AUSSTELLUNG FLÄMISCHER KUNST
IN LONDON 1927
VON LUDWIG BALDASS
Die Ausstellung in der Royal Academy bot die größte Schau über altniederländische
Malerei, die seit der berühmten Brügger Ausstellung von 1902, also seit einem Viertel-
jahrhundert zu sehen war. Der Wert der Ausstellung lag weniger in der systematischen
Auswahl, die wohl aus verschiedenen Gründen recht ungleichmäßig war und vielleicht
sogar ungleichmäßig sein mußte, als in dem Umstand, daß zahlreiches schwer zugäng-
liches Material bequem studiert und verglichen werden konnte. Verhältnismäßig wenig
war ganz unbekannt und die Entdeckungen, die gemacht werden konnten, waren also
ziemlich spärlich. Wohl aber konnte durch die zahlreichen Möglichkeiten des Ver-
gleiches Klarheit über eine ziemlich große Zahl von Bildern gewonnen werden. Darin
scheint mir der bleibende Erfolg der Unternehmung zu liegen.
Die Freude an der Schau wurde etwas dadurch gedämpft, daß eine kleine Reihe schwacher,

80
 
Annotationen