Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 20.1958

Nr. 3/4
Korespondencje - polemiki
Bohdziewicz, Piotr: Sprostowanie autorskie

KORESPONDENCJE — POLEMIKI

Błąd ten. polega na tym, że omawiając charakter
ornamentu zdobiącego ćwikle portalu pałacu Górków
w Poznaniu, wypowiedziałem (na s. 167) zdanie, że
„to, co widzimy jest jak gdyby wyrżnięte w drzewie
lub kamieniu i wyraźnie zapowiada -— jeżeli idzie
o ducha — dekorację Szczepkowskiego na przybudów-
ce wejściowej do przedwojennego gmachu Banku Go-
spodarstwa Krajowego w Warszawie". A w przypisie
do tego (na tej samej stronie) jako wniosek wysunąłem
myśl, że potraktowanie w sposób wyżej opisany orna-
mentu w.ćwikłach portalu pałacu Górków w Poznaniu
wobec faktu, iż pozostałe fragmenty tęgo portalu wy-
kazują w pełni lub po części realistyczne podejście do
motywu wyobrażonego (jak w kaplicy Zygmuntowskiej
na Wawelu), robi z tego portalu „wyjątkowo ciekawy
przykład w badaniach nad psychologią twórczości
artystycznej", a to właśnie z powodu tej „dwoistości
stylistycznej".

Niestety, sąd ten oparłem na przedwojennym zdję-
ciu fotograficznym, które okazało się „zibyt dobre".
Po starannym obejrzeniu zachowanych fragmentów
portalu, które miało miejsce już po wydrukowaniu
rozprawy, znajdujących się obecnie w jednej z sal ra-
tusza poznańskiego, stwierdziłem, że w rzeczywisto-
ści proces stylizacji, który tu w niektórych partiach
ma miejsce, nie jest aż tak daleko zaawansowany, jak
to się wydawało na zdjęciu fotograficznym.
Podając to sprostowanie dla tych czytelników, któ-
rym do rąk trafi moja rozprawa, a którzy nie znają
z autopsji portalu pałacu Górków, i tym samym bę-
dą korzystać również tylko z fotografii, zastrzegam się,
że zacytowany wyżej ustęp z mojej rozprawy stanowi
tylko jej fragment i żadnego wpływu na pozostałe
wywody nie posiada.
Piotr Bohdziewicz