Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Żukowska, Maria: Współczesne rekonstrukcje tkanin zabytkowych i ich zastosowanie we wnętrzach pałacowych
Wspomnienia pośmiertne

WSPÓŁCZESNE REKONSTRUKCJE TKANIN ZABYTKOWYCH

U. 17. Sypialnia Księstwa w Nieborowie, po konser-
wacji. (Fot. K. Kowalska)

dają efekty malarskie (il. 15). Do malowania użyto
patronu, ściśle ograniczającego wielkość raportu, po-
szczególnych gałązek kwiatów, by były one jedna-
kowej wielkości. Jest to bardzo istotne przy zszywa-
niu tkaniny przeznaczonej na pokrycie większych po-
wierzchni ścian: wzory muszą idealnie do siebie pa-
sować i rozpoczynać się od góry tym samym ele-
mentem ornamentalnym w każdym brycie. Zakłady
Jedwabiu w Milanówku wykonały również dla Nie-
borowa trochę tafty w kolorze kości słoniowej, którą
użyto, jak to było pierwotnie w XVIII w., na pod-
szewki od zasłon okiennych w Sypialniach Wojewody
i Księstwa (il. 16, 17) oraz w Pokoju Wieżowym.
Kilkunastoletnie doświadczenie, sukcesy na ogól-
nopolskich i zagranicznych wystawach sprawiły, że
Spółdzielnia „Rękodzieło Artystyczne” otrzymywała
ciągle nowe zamówienia na rekonstrukcje starych
ii AGAD, Arch. Ks. Józefa Poniatowskiego, (Nr 134)
A/65: Inwentarz Zamku IKMci y Rzeczypospolitey War-
szawskiego nad Wisłą leżącego z zalecenia Prześwietney
Rzplitej Skarbu Koronnego Komissyi przez niżey podpisa-

tkanin i ma już na swym koncie ponad 40 pięknie
wykonanych tkanin wzorzystych. Z ważniejszych wy-
mienić tu należy poza wyżej wymienionymi tkaninę
do Sali Czerwonej Starego Ratusza w Gdańsku, Mu-
zeum Historycznego Miasta Wrocławia, zamków w
Łańcucie i na Wawelu, pałaców w Rogalinie i Ry-
dzynie, Muzeum w Lidzbarku. Tkaniny łódzkiego
„Rękodzieła” zdobią również wnętrza wielu insty-
tucji państwowych (Rada Państwa, Urząd Rady Mi-
nistrów, Belweder, Film Polski, oraz ambasady).
Obecnie Spółdzielnia realizuje wspólnie z fabryką
w Milanówku duże zamówienie dla odbudowującego
się Zamku Warszawskiego. Podstawowym źródłem
wiadomości do rekonstrukcji tkanin dla Zamku sta-
ły się trzy zachowane inwentarze z lat 1769, 1795,
1808 n. Opisy inwentarzowe, choć czasami niezwykle
lapidarne, pomogły bardzo do znalezienia odpowied-
nego z wyrażeniem Appartamentow y innych mieszkań tu-
dzież meblow y wszelkich należytości Roku Pańskiego 1769
Za panowania Nayiaśnieyszego Króla Imi Stanisława Augu-
sta spisany; — ibidem, Nr 185 A/71: Inbentaire Gśnćral des