Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Żukowska, Maria: Współczesne rekonstrukcje tkanin zabytkowych i ich zastosowanie we wnętrzach pałacowych
Wspomnienia pośmiertne

WSPÓŁCZESNE REKONSTRUKCJE TKANIN ZABYTKOWYCH

II. 19. Sypialnia w prawym skrzydle pałacu wilanowskiego, po konserwacji.
(Fot. B. Seredyńska)

szego poznania sztuki polskiej oki'esu Oświecenia.
Rekonstrukcję tkanin dla wnętrz zamkowych rozpo-
częto od realizacji tkanin do dawnych apartamentów
mieszkalnych ostatniego króla Rzeczypospolitej Sta-
nisława Augusta Poniatowskiego. Jedną z ciekaw-
szych rekonstrukcji była adamaszkowa tkanina w ko-
lorze karmazynowym przeznaczona do dekoracji Sal;
Audiencjonalnej (il. 18). Kopię tę wykonano według
oryginalnej tkaniny zachowanej na proporcu gwardii
przybocznej króla. Zachowany obecnie w magazynie
Muzeum Narodowego w Warszawie był przez dłuż-
szy czas eksponowany w pałacu w Wilanowie wraz
z serią portretów królewskich — Bacciarellego, po-
chodzących z Gabinetu Marmurowego Zamku Kró-
lewskiego. Ten sam wzór odtworzony został także na
tkaninie w kolorze starego złota, przeznaczonej do
wystroju dużej Sypialni w prawym skrzydle pałacu
wilanowskiego, którą zrekonstruowano zgodnie z opi-
sem Inwentarza z 1793 r. dopiero w 1977 r. z okazji
uroczystości jubileuszowych 300-lecia Wilanowa. Ten
piękny adamaszek wzięto na pokrycie ściany we
wnęce przy łożu, z ozdobnym baldachimem, na za-
słony okienne z lambrekinami oraz obicia kompletu
mebli z 2. połowy XVIII w. stanowiących umeblo-
wanie tego pokoju (il. 19). Spółdzielnia ,.Rękodzieło”
zakończyła już kopie tkanin o wzorach pasowych dla

Zamku oraz tkaninę adamaszkową w kolorze zielo-
nym według próbki tkaniny ze zbiorów Muzeum we.
Wrocławiu. Tkaniny te nie sprawiły już wykonaw-
com większych trudności. Warto tu jeszcze wspom-
nieć o pięknej tkaninie atłasowej przewidzianej do
Sypialni Króla Stanisława Augusta, wykonanej przez
Milanówek. Jest to atłas w kolorze kości słoniowej
z wzorem drukowanym w bukieciki drobnych kolo-
rowych kwiatków i wici roślinnej (il. 20). Ten wy-
szukany układ kompozycyjny przerysowany został z
haftowanej sznelką (rodzaj nici zw. szenilową) i jed-
wabiem kapy na łoże, pochodzącej z 2. połowy XVIII
w. a przeznaczonej na pokrycie łoża królewskiego,
przechowywanej w magazynie Muzeum Narodowego
w Warszawie. Oryginalny wzór kwiatowy tej pięknej
kapy, przypomina bardzo projekty rysunkowe
Louisa.
Początkowo tkanina przeznaczona na pokrycie
ścian, mebli oraz baldachimu przy łożu w Sypialni
królewskiej miała być haftowana, naśladując wier-
nie wzór z kapy, wykonany bardzo drobnym ście-
giem łańcuszkowym, przy pomocy specjalnego me-
chanizmu. Za pośrednictwem Zjednoczenia Przemy-
słu Jedwabniczo-Dekoracyjnego w Łodzi w podleg-
łych mu zakładach próbowano wykonać potrzebne do
haftu nici szenilowe i jedwabne specjalnie skręcone.