Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Wspomnienia pośmiertne
Kicianka, Helena: Barbara Domańska: (1934-1977)

WSPOMNIENIE POŚMIERTNE

zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, później
prezentowaną także w Muzeum w Gliwicach.
W końcu r. 1962 ze względu na stan zdrowia prze-
niosła się do Działu Inwentarzy i Katalogów w No-
wym Gmachu Muzeum, do pracy pozornie spokoj-
niejszej. Nadal jednak utrzymywała więź z Działem
Naukowo-Oświatowym biorąc udział w szeroko za-
krojonej akcji odczytowej pod hasłem ,,Muzea Uni-
wersytetami Kultury”.
W r. 1969 objęła pracę w Dziale Nowoczesnego
Polskiego Malarstwa i Rzeźby, gdzie pracowała do
końca swego życia. W 1969 r. opracowała scenariusz
i zorganizowała w Lubaczowie wystawę prac Stani-
sława Dębickiego ze zbiorów Muzeum Narodowego
w Krakowie i innych polskich muzeów. Współpra-
cowała m.in. przy urządzaniu wystaw: Andre Blon-
del — malarstwo i rysunki (1970, katalog: Sasza
Blonder — Andre Blondel 1909—1949, Kraków 1970,
wstęp H. Blum, katalog B. Domańska), Jonasz Stern
— wystawa monograficzna (1972, katalog: Jonasz
Stern, Kraków, 1972, wstęp H. Blum, katalog B.
Domańska), Krajobraz Tatr (1973), Pejzaże Sta-
nisława Kamockiego — w 160 rocznicę urodzin (1975).
Na rok przed śmiercią urządziła według własnego
scenariusza pierwszą monograficzną wystawę prac
Witolda Wojtkiewicza, eksponowaną w Pałacu Sztu-
ki i w Nowym Gmachu Muzeum Narodowego w Kra-
kowie. Do tej wystawy przygotowała pełny katalog,

składający się z dwóch części (Witold Wojtkiewicz
1879—-1909, t. I, Kraków 1976). Tom pierwszy ze wstę-
pem Mieczysława Porębskiego oraz rozdziałem po-
święconym życiu i twórczości malarza, opracowanym
przez Zmarłą, ukazał się w dniu otwarcia wystawy.
Barbara Domańska miała ogromną pasję podró-
żowania. Od r. 1962 zwiedziła Czechosłowację, Wę-
gry, Bułgarię, Rumunię, NRD, ZSRR, Jugosławię,
Austrię, Włochy, Egipt i Grecję. Impresje z podróży
znalazły oddźwięk w Jej odczytach. W czerwcu 1977
r. uczestniczyła w miesięcznej podróży naukowej po
zachodniej i północno-zachodniej Europie, zorganizo-
wanej przez Poznański Oddział Stowarzyszenia Hi-
storyków Sztuki, która była ostatnią Jej podróżą. W
drodze powrotnej, we Francji serce odmówiło posłu-
szeństwa; po krótkim pobycie w szpitalu w Tours,
przewieziona w lipcu tegoż roku do krakowskiego
szpitala, zmarła w dniu 14 września 1977 r. Nie zdą-
żyła już podzielić się swoimi wrażeniami z podróży.
Jej odejście z naszego grona było tragicznym za-
skoczeniem. Pożegnaliśmy Ją na cmentarzu Rako-
wickim w Krakowie, w zimny wrześniowy dzień, peł-
ni smutnych refleksji, z uczuciem żalu, że straciliś-
my koleżankę ambitną, solidną i odpowiedzialną w
pracy, kochającą życie wraz z wszystkimi jego od-
cieniami radości i goryczy.
Helena Kicianka