Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Turska, Krystyna; Żukowska, Maria: Dziesięciolecie Klubu Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej: (1965-1975)

KRONIKA STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI

rządzania dokumentacji zabytko-
wych ubiorów, tkanin, haftów i in.;
omawiano też rzemiosła wytwarza-
jące surowce odzieżowe, technikę
produkcji niektórych elementów u-
bioru i zdobnictwo artystyczne.
Osobną grupę tematyczną stanowi-
ły sprawozdania i recenzje z wy-
staw ubioru i literatury kostiumo-
logicznej. Wygłoszono 70 referatów.
Większość z nich prezentowała za-
gadnienia z historii ubiorów pol-
skich i obcych. Były to ogólne o-
mówienia pewnych okresów mody,
bądź odzieży różnych grup społecz-
nych oraz referaty monograficzne,
analizujące pojedyncze formy ubio-
ru świeckiego, uniformy wojskowe,
czy ikonografię strojów. Nie zabra-
kło wypowiedzi na temat współ-
czesnych kierunków mody i pro-
cesów projektowania odzieży o-
chronnej i zawodowej. Referowane
były również cztery prace magis-
terskie z zakresu kostiumologii
polskiej. Tematykę obcą reprezen-
towały referaty poświęcone modzie
orientalnej i jej wpływom na
kształtowanie się stroju polskiego
w okresie nowożytnym.
Sporo miejsca w programie
działalności Klubu zajęło omawia-
nie badań ikonograficznych ubio-
ru. Zarząd uznał ten krąg zagad-
nień za szczególnie ważny, ze
względu na potrzebę prawidłowego
interpretowania wizerunków odzie-
ży. Spotkania o tej tematyce mia-
ły często charakter szkoleniowy i
kończyły się zwykle ożywioną dys-
kusją. Duże zainteresowanie wy-
wołały również prelekcje poświę-
cone zagadnieniom naukowej do-
kumentacji i metodom katalogowa-
nia ubiorów, tkanin artystycznych
i haftów oraz problematyce pra-
widłowego ich przechowywania.
Cenne były tu relacje członków
Klubu o europejskich zbiorach u-
bioru, tkanin i dzianin, konserwa-
cji i wystawiennictwie. Stosunkowo
mało uwagi poświęcono zagadnie-
niom teoretycznym i metodyce ba-
dań naukowych odzieży. Zasygnali-
zowano potrzebę rozszerzenia ba-
dań, uwzględniając możliwie naj-

II. 1. Kostium Heleny Modrzejew-
skiej ze sztuki Scribe’a i Legouuea
„Adrianna Lecouureur” (zbiory Mu-
zeum Teatralnego w Warszawie).
Fragment wystawy zorganizowanej
z okazji dziesięciolecia Klubu. (Fot.
A. Pietrzak)

pełniejszy wachlarz typów odzieży,
m.in. uniformy uczelniane, wojsko-
we, zakonne, szaty liturgiczne,
przebrania, odzież ochronną, zawo-
dową.
Rozważane były też problemy
wpływu stylów na kształtowanie
mody oraz problematyka związków
pomiędzy modą odzieżową a modą
w innych dziedzinach kultury ma-
terialnej. Dwa referaty poruszyły
zagadnienia zdobnictwa artystycz-
nego ubiorów — haftów, koronek,
pasmanterii i in. W nawiązaniu do
historii ubiorów kilka posiedzeń
przeznaczono sprawom rzemiosł —
włókiennictwa, krawiectwa, dzie-
wiarstwa, garbarstwa, szewstwa i
kuśnierstwa.

W dziale historii tkactwa arty-
stycznego przeważała tematyka do-
tycząca roli artystycznych tkanin,
w reprezentacyjnych wnętrzach
mieszkalnych, wraz z zagadnienia-
mi konserwacji oraz współczesnych
rekonstrukcji dawnych tkanin. O-
mawiane były najróżnorodniejsze
tkaniny z kolejnych okresów histo-
rycznych i ich zastosowanie. Pre-
lekcje połączone ze zwiedzaniem
obiektów zabytkowych — rezyden-
cji pałacowych w Wilanowie i Nie-
borowie — cieszyły się dużym za-
interesowaniem. Trudne zagadnie-
nia rekonstrukcji tkanin z minio-
nych stuleci poruszono w związku
z pracami prowadzonymi na Zam-
ku Królewskim w Warszawie.
Przedmiotem systematycznych spot-
kań, zarówno na zebraniach i wy-
stawach, jak podczas dyskusji z
twórcami, była współczesna tkani-
na artystyczna. Sprawozdania z
Biennale Tkaniny Artystycznej w
Lozannie weszły na stałe do pro-
gramu zebrań, a wspólne zwiedza-
nie międzynarodowych wystaw
tkactwa artystycznego do zwycza-
ju życia klubowego. Spotkania na
wystawach i wycieczki należały do
imprez cieszących się dużą frek-
wencją. Rzadkie okazje obcowania
z zabytkami o dużej wartości ar-
tystycznej (np. w zbiorach jasno-
górskich, czy też w Muzeum Se-
cesji w Płocku) sprzyjały organi-
zowaniu tej formy pracy.
Dziesięcioletnią działalność Klu-
bu Kostiumologii i Tkaniny Arty-
stycznej uwieńczyła ogólnopolska
sesja jubileuszowa, zorganizowana
w dniach 4—6 marca 1976 r. w
siedzibie Warszawskiego Oddziału
SHS. Na jej program złożyły się
referaty i komunikaty 21 autorów
z Krakowa, Łodzi, Katowic i War-
szawy k Niektóre referaty czytelnik
znajdzie w niniejszym numerze
„Biuletynu”. Referat M. Bernasiko-

i Sprawozdanie z sesji, dyskusji i
podsumowania, pióra K. Turskiej opu-
blikował „Kwartalnik Historii Kultury
Materialnej” XXVI, 1976, nr 4, s. 674—
678.