Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Zachariae, Theodor
Kleine Schriften zur indischen Philologie, zur vergleichenden Literaturgeschichte, zur vergleichenden Volkskunde — Bonn, Leipzig, 1920

DOI Seite / Zitierlink: 
https://doi.org/10.11588/diglit.50105#0334

DWork-Logo
Überblick
loading ...
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
320

Zur Erzählung , Baumerbe1.

auf S. 743 zu Gesta 196 , Baumerbe4 einen Verweis auf die Scala
celi zu geben unterlassen hat.
Die Erzählung steht in dem ältesten Wiegendruck1 der Scala
celi (Lübeck 1476) unter dem Titel ,Filii4 auf Blatt 141b — 142a.
Sie wird zur Illustration des Gebotes ,Filii debent parentibus obe-
dire4 gegeben und lautet:
Legitur quod fuit quedam mulier habens tres filios, duos
de adulterio et vnum de marito suo. Cum haberet vnum pirum
tantum pro dote, ne discernerentur spurii a legittimo per patrem,
in suo testamento pirum sic diuisit. Maiori iegauit rectum et
curuum arboris, medio Iegauit viridum et siccum arboris. Tertio
Iegauit quicquid erat infra terram et extra terram arboris. Mortua
raatre quilibet voluit habere totam arborem, et ideo veniunt ad
iudicium. Tune iudex dixit quod eins esset arbor qui laudaret
se2 de maiori agilitate. Tune Primus laudauit se ,si lepus currit
et ego post eum, aufero sibi pellem sine retardacione aliqua sui
cursus4. Secundus dixit. .Equus velocissimus currit, aufero sibi
ferrum, depono militem sine retardacione aliqua sui cursus vel
mei4. Tercius dixit. ,Ascendo super montes altissimos, in medio
quorum flaut oranes venti; expanditur culcitra3; tante subtilitatis
sum quod, licet venti flenf, pluraa sic (1. sit) subtilissima, cul-
citra sit aperta, infra retineo omnes plumas4.
[Loqüendo spiritualiter:j Hec mater est uita. Pirus homo.
Tres filii mundus. Primus filius voluntas vel racio, que expoliatur
omni virtute. Secundus filius mors. Equus corpus, miles anima.
Ferra quatuor sunt pulcritudo, diviciae, nobilitas, et fortitudo.
Tercius filius demon. Duo montes duo testamenta. Ventus dona
spiritus sancti. Culcitra plena plumis consciencia plena peccatis.
Et isti dafür pirus, id est homo in iuditio dei.
Der Eingang der Erzählung erinnert an den Anfang der Er-
zählung ,Schießen4 Gesta 45 usw.; ist doch in beiden Erzählungen
zunächst von einem adulterium der Frau die Rede. Wenn es in
unserer Erzählung heißt, daß die Frau von ihren drei Söhnen nur
einen ,de marito4, die beiden anderen aber ,de adulterio- hatte, so
stimmt dazu genau der Anfang der Erzählung ,Schießen4 z. B. in
1) Nach dem Ulmer Bruck v. .1. 1480 (der sich von dem Lübecker Druck
nicht unterscheidet) hat Grane die Erzählung mitgeteilt in der Germania 30
(1885), S. 204 f.
2) Laudare se de aliqua re = frz. se louer de quelque chose.
3) Volkstümlich culcitra statt culcita: vgl. H. Diels oben 25. 62. Anin. 2.
 
Annotationen