Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Mystawy
Żygulski, Zdzisław: O trzech wystawach dynastycznych w roku 1976

WYSTAWY

przez zasłużoną oficynę Hirmera w Monachium, li-
czący 900 stron druku i ogromną ilość ilustracji,
dzieło ze wszech miar imponujące8. W tomie pierw-
szym 36 autorów zamieściło swe prace na temat
elektora, jego rodziny, polityki ówczesnej, dworu i
sztuki, aspektów wojny, także na temat samej Ba-
warii i jej mieszkańców; tom ten zamykały oceny
życia elektora przez potomnych. Tom drugi zawarł
właściwy katalog wystawy w obu częściach, w Sta-
rym i Nowym Zamku, obejmujący 906 pozycji ilu-
strujących stosunki familijne elektora, jego młodość
i wychowanie, objęcie władzy, stosunki w Europie
około r. 1680, wielką wojnę turecką w r. 1683 (z
dobrze prezentującymi się zabytkami z Polski i z
innymi zdobyczami tureckimi), oba małżeństwa elek-
tora, monachijską sztukę dworską około r. 1680, gu-
bernatorstwo Niderlandów, kwestię następstwa tro-
nu hiszpańskiego, alians z Francją, wojnę sukcesyj-
ną hiszpańską, pozycję syna Józefa Klemensa, wy-
gnanie elektora, powstanie bawarskie w latach
3 Kur fur st Mar Emanuel, Bayern und Europa um 1700.
Band I: Zur Geschichte und Kunstgeschichte der Mar-Ema-
nuel Zeit. Band II: Katalog der Ausstellung im Alten wid

1703—1706, powrót z wygnania, politykę familijną,
edukację i naukę, muzykę dworską, dworskie po-
lowania, dewocję, paramenty i przedmioty kultu, ży-
cie klasztorne w Bawarii, śmierć elektora i kult je-
go pośmiertny, architekturę, malarstwo, rzemiosło
artystyczne na dworze oraz elektora jako kolekcjo-
nera, wreszcie kraj i ludność. Katalog ten, w skali
bez precedensu, zaciążył na całości przedsięwzięcia,
wydaje się bowiem, że przywiązywano doń większą
wagę, niż do samej wystawy. Był to na pewno przy-
kład niemieckiej Grundlichkeit, ale i zatracenia pro-
porcji, nieliczenia się z pojemnością ludzkiej per-
cepcji i pomieszania gatunków. Sale zamkowe
Schleissheim wypełniła ogromna ilość przedmiotów
i nafpŁsów niemożliwych do skonsumowania przy po-
tokowym systemie zwiedzania.
Jeśli koniecznie trzeba by było przeprowadzić pa-
ralele: wystawa bawarska bliższa była szwedzkiej,
austriacka zaś polskiej — być może, przyczyniły się
do tego pewne powinowactwa duchowe.
Neuen Schloss Schleissheim. 2. Juli bis 3. Oktober 1976.
Pod redakcją Huberta GLASERA, Hirmer Verlag, Munchen
1976.