Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 40.1978

Mystawy
Żygulski, Zdzisław: O trzech wystawach dynastycznych w roku 1976

WYSTAWY

II. 5. Zaproszenie na wystawę „Elektor Mar Ema-
nuel, Bawaria i Europa około roku 1700”, otwartą
w Schleissheimie kolo Monachium dn. 2 lipca 1976

wego w Krakowie i z Państwowych Zbiorów Sztu-
ki na Wawelu.
Wystawa poświęcona elektorowi Maksymilianowi
Emanuelowi była rezultatem kilkuletniej wytężonej
pracy całego sztabu pracowników naukowych, zwła-
szcza historyków i historyków sztuki, a także kon-
serwatorów i pracowników technicznych. Ulokowa-
no ją w dwóch zamkach rezydencjonalnych elekto-
ra, stojących naprzeciw siebie, w Starym i Nowym
Zamku w Schleissheimie, kilkadziesiąt kilometrów
na północ od Monachium. Stary Zamek, wzniesiony
w r. 1632 przez pierwszego elektora Bawarii Ma-
ksymiliana I, mocno uszkodzony podczas drugiej
wojny światowej, został na tę okazję gruntownie
odnowiony, a wnętrza jego przystosowano do celów
ekspozycyjnych przez wstawienie odpowiednich po-
destów, schodów i pomostów. W nim pomieszczono

dział wystawy dotyczący biografii elektora na tle
epoki. Nowy Zamek, ufundowany przez samego bo-
hatera wystawy, zbudowany w ciągu kilkunastu lat
od r. 1701 według projektu Henryka Zucarelliego,
przetrwał w dobrym stanie. Jego osobliwością jest
sala trofealna wojen tureckich z kolosalnymi płót-
nami przedstawiającymi zwycięstwo pod Wiedniem
w r. 1683 i zwycięstwo pod Mohaczem w r. 1687
oraz ze ściennymi szafami zawierającymi ongiś tro-
fea tych wojen. W Nowym Zamku znajduje się po-
nadto stała galeria sztuki z pięknym zbiorem obra-
zów, na czas wystawy zaś została ona znacznie
wzbogacona obiektami wypożyczonymi, aby jak naj-
szerzej zilustrować działalność elektora na polu
sztuki.
Kluczem wystawy stał się monumentalny kata-
log w dużym formacie, w dwóch tomach, wydany