1
NOTES ON A FEW PICTURES RECENTLY PHOTOGRAPHED FROM
THE STOCKHOLM GALLERY
by Robert A. Witt.*)
Luttichuys, Simon & Isaac (No. 1412—3).
This pair of full-length portraits of a gentleman and lady, standing
out-of-doors with a landscape background, are of peculiar interest owing
tothe signatures they bear. Both pictures are dated 1654 and are obviously
by the same hand. They are both on oak panel and measure 57 X 40 cm.
The portrait of the man is however signed in full (S. reproduction of the
Signatare in facsimile) what appears to be S. Luttichuys. The portrait of
the woman is signed (facsimile) J. L. The 1910 edition of the catalogue of
the Stockholm Museum mentions the two brothers Simon and Isaac, and
suggests the possibility that in this case both signatures are those of Isaac
Luttichuys, pointing out that Simon in his signature, as in the case of the
Berlin Still Life (No. 948 E), used quite a different form of S from the
Capital letter employed in No. 1412 at Stockholm. It seems curious that the
same painter signing two portraits, obviously pendants, in the same year,
should use entirely different signatures to represent the initial of his first
name, but this seems to have been the case, and the same view is accepted
by Dr. Wurzbach (Niederländisches Künstler-lexikon)r who also reproduces
the divergent signatures.
*) R. C. Witts Aufsatz ist schon vor dem Ausbruch des Weltkrieges eingesendet
worden, konnte aber begreiflicherweise während der Feindseligkeiten nicht zum
Abdruck kommen. Nun, da endlich Friede geworden ist, kommen die Studien und
Skizzen auf Witts Arbeit zurück. Der vorübergehende Groll sei begraben, wie sehr er
auch berechtigt gewesen. Sogar wird der Artikel an erster Stelle veröffentlicht, um
die Friedfertigkeit zu betonen.
Seit der Abfassung des Artikels sind wertvolle Zusammenstellungen über
Francesco Fontebasso und die beiden Desportes erschienen, beide in den neuen
Bänden des Thieme-Beckerschen Künstlerlexikons. Über die beiden Luttichuys
gedenke ich mich selbst gelegentlich zu äußern, bis mir meine Malernotizen wieder
leichter zugänglich sein werden, als es jetzt der Fall ist. Der Herausgeber.
I
NOTES ON A FEW PICTURES RECENTLY PHOTOGRAPHED FROM
THE STOCKHOLM GALLERY
by Robert A. Witt.*)
Luttichuys, Simon & Isaac (No. 1412—3).
This pair of full-length portraits of a gentleman and lady, standing
out-of-doors with a landscape background, are of peculiar interest owing
tothe signatures they bear. Both pictures are dated 1654 and are obviously
by the same hand. They are both on oak panel and measure 57 X 40 cm.
The portrait of the man is however signed in full (S. reproduction of the
Signatare in facsimile) what appears to be S. Luttichuys. The portrait of
the woman is signed (facsimile) J. L. The 1910 edition of the catalogue of
the Stockholm Museum mentions the two brothers Simon and Isaac, and
suggests the possibility that in this case both signatures are those of Isaac
Luttichuys, pointing out that Simon in his signature, as in the case of the
Berlin Still Life (No. 948 E), used quite a different form of S from the
Capital letter employed in No. 1412 at Stockholm. It seems curious that the
same painter signing two portraits, obviously pendants, in the same year,
should use entirely different signatures to represent the initial of his first
name, but this seems to have been the case, and the same view is accepted
by Dr. Wurzbach (Niederländisches Künstler-lexikon)r who also reproduces
the divergent signatures.
*) R. C. Witts Aufsatz ist schon vor dem Ausbruch des Weltkrieges eingesendet
worden, konnte aber begreiflicherweise während der Feindseligkeiten nicht zum
Abdruck kommen. Nun, da endlich Friede geworden ist, kommen die Studien und
Skizzen auf Witts Arbeit zurück. Der vorübergehende Groll sei begraben, wie sehr er
auch berechtigt gewesen. Sogar wird der Artikel an erster Stelle veröffentlicht, um
die Friedfertigkeit zu betonen.
Seit der Abfassung des Artikels sind wertvolle Zusammenstellungen über
Francesco Fontebasso und die beiden Desportes erschienen, beide in den neuen
Bänden des Thieme-Beckerschen Künstlerlexikons. Über die beiden Luttichuys
gedenke ich mich selbst gelegentlich zu äußern, bis mir meine Malernotizen wieder
leichter zugänglich sein werden, als es jetzt der Fall ist. Der Herausgeber.
I