Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 36.1974

Nr. 4
Paszenda, Jerzy: Ks. Stanisław Bednarski TJ jako historyk sztuki

JERZY PASZENDA

KS. STANISŁAW BEDNARSKI TJ JAKO HISTORYK SZTUKI

Ks. Stanisław Bednarski jest znany jako historyk
zakonu i kultury, głównie szkolnictwa jezuickiego.
O jego działalności w dziedzinie historii sztuki nikt nie
wie. Zresztą nic w tym dziwnego, bo w publikacjach
trudno znaleźć coś na ten temat. A przecież była to,
jeśli nie główna jego praca, to w każdym razie jedna
z głównych. Oczywiście w jego zamierzeniach, bo rze-
czywistość wyglądała inaczej. Niniejsze opracowanie
ma za cel zapoznanie z tą częścią twórczości Bed-
narskiego w oparciu o materiały z Archiwum Pro-
wincji Małopolskiej TJ w Krakowie, przede wszyst-
kim korespondencję i dokumenty osobiste1.
Dla orientacji podam najpierw w skrócie zarys
jego życia.
Urodził się w Nowym Sączu 9.IV.1896 jako syn
maszynisty kolejowego. Wstąpił do zakonu jezuitów
16.VII.1910 i odbył nowicjat w Starej Wsi pod Brzo-
zowem. Maturę zdał z odznaczeniem 23.VI.1916 w
prowadzonym przez jezuitów gimnazjum w Chyro-
wie koło Sambora. Studiował filozofię w Nowym Są-
czu oraz teologię w Starej Wsi i Krakowie. Święce-
nia kapłańskie otrzymał w Krakowie 22.1.1922. Na-
stępnie przez cztery lata studiował na Uniwersytecie
Jagiellońskim historię kultury, literatury i sztuki.
Po studiach prowadził poszukiwania w różnych ar-
chiwach, w 1927 r. w Warszawie i Wilnie, w 1928 w
Valkenburgu w Holandii2, po czym pisał pracę dok-
torską pt. Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w
Polsce pod kierunkiem prof. Stanisława Kota. Dok-
torat uzyskał 12.XII. 1932, a praca wydrukowana w
1933 r., uzyskała 16.VI. 1934 nagrodę PAU im. Bar-
czewskiego', jako najlepsza praca historyczna w ostat-
nim roku. W 1933 r. odbył podróż do archiwów w
Valkenburgu, Paryżu i Rzymie, po czym pracował
stale w Krakowie. Tu w 'latach 1922—35 był redak-
torem „Sodalisa”, z którego wyodrębnił pismo „Wia-
ra i życie”. Pisywał także artykuły i recenzje do
„Przeglądu Powszechnego”. W 1935 r. został prokura-
torem Wydawnictwa Apostolstwa Modlitwy, a w
r. 1937 jego dyrektorem.
Obok wielkiej pracy doktorskiej wydał szereg
mniejszych prac historycznych opartych o archiwa
i Archiwum Prowincji Małopolskiej TJ w Krakowie,
sygn. 1147, vol. XVI (dokumenty) i vol. II—V (koresponden-
cja). Zachowały się listy pisane do Bednarskiego, a tylko
w paru wypadkach brudnopisy listów pisanych przez Bed-
narskiego.

jezuickie, a więc: Stosunki kardynała Bellarmina z
Polską i Polakami (1927), Geneza Akademii Wileń-
skiej (1929), 200 lat Akademii Wileńskiej (1936), Dzie-
je kulturalne jezuickiego kolegium we Lwowie (1935),
Kulturalne dzieje jezuickiego kolegium w Sandomie-
rzu (1936), Jezuici polscy wobec projektu ordynacji
studiów (1935), Polonica w archiwach jezuickich (1935),
bibliofilska broszurka Biblioteka J. K. Szaniawskiego
(1929), wreszcie rozpoczął druk poważnej monografii
o ks. Stanisławie Warszewickim TJ, nigdy nie ukoń-
czonej.
Utrzymywał żywy kontakt z ośrodkami nauki pol-
skiej i zagranicznej. Brał udział w różnych zjazdach,
m.in. reprezentował Polskę na Międzynarodowym
Kongresie Kinematografii Katolickiej w Rotterdamie
(1928), uczestniczył w Międzynarodowym Kongresie
Nauk Historycznych w Warszawie (1933), w VI
powszechnym Zjeździe Historyków Polskich w Wilnie
(1935), w Zjeździe Bibliotekarzy w Warszawie (1936),
w Kongresie Dziennikarzy Katolickich w Rzymie
(1936). Był od początku współpracownikiem Polskiego
Słownika Biograficznego, periodyku ,,Archivum His-
toricum Societatis Jesu” (Rzym), Polskiego Towarzyst-
wa Historycznego, Komisji Historycznej i Komisji dla
dziejów oświaty i szkolnictwa PAU, Związku Biblio-
tekarzy i in. Był długie lata kierownikiem Biblioteki
Pisarzy przy Wydawnictwie Apostolstwa Modlitwy w
Krakowie, zorganizował odrębną bibliotekę starodru-
ków zgromadzonych z różnych domów jezuickich, a
jako kustosz Archiwum Prowincji Małopolskiej TJ
wzbogacił jego zasoby wieloma tomami fotokopii do-
kumentów do historii zakonu w Polsce, sprowadzo-
nymi z Archiwum Centralnego. Przy tak wielkiej
ilości zajęć i prac głosił jeszcze rekolekcje, kazania
i referaty o treści religijnej, a mając słabe zdrowie
musiał przynajmniej dwa razy do roku wyjeżdżać na
kurację w góry. Za młodu był zapalonym taterni-
kiem i filatelistą. Później z braku czasu musiał zre-
zygnować z tych rozrywek.
W czasie wojny był dwukrotnie aresztowany. Naj-
pierw 14.X.1939, ale po kilku dniach zwolniony. Po
2 Archiwum Generała zakonu jezuitów zostało w czasie
I wojny światowej przewiezione do Exaten, a potem do
Valkenburga w Holandii. Po II wojnie wróciło do Rzymu
i odtąd nosi oficjalną nazwę Archivum Romanum Societatis
Jesu (ARSI). Bednarski nazywa je Archiwum Centralne TJ.