Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 37.1975

DOI issue:
Nr. 1
DOI article:
Lileyko, Jerzy: Władysławowski Pokój Marmurowy na Zamku Królewskim w Warszawie i jego twórcy - Giovanni Battista Gisleni i Peter Danckers de Rij
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
POKÓJ MARMUROWY NA ZAMKU KRÓLEWSKIM W WARSZAWIE

II. 9. Malarz nieznany, kapitulacja Szeina pod Smoleńskiem. Muzeum Narodowe w Warszawie.
(Fot. A. Lipka)

lowideł z Pokoju Marmurowego (il. 9). Obrazy te,
mimo złego stanu zachowania i przemalowań, wyka-
zują jednak cechy malarstwa północnego, zwłaszcza
holenderskiego, podczas gdy przyjmuje się powszech-
nie, że dekorację malarską Pokoju Marmurowego
wykonał Tomasz Dolabella. Wprawdzie na przykła-
dzie plafonów kieleckich wykazano, że w warsztacie
mistrza Tomasza mógł być zatrudniony jakiś Holen-
der malujący pejzaże i niektóre sceny batalistyczne32,
ale trzeba pamiętać, że autorstwo malowideł histo-
rycznych Pokoju Marmurowego zostało Dolabelli
przypisane tylko na podstawie wiadomości, że wy-
konywał on tego rodzaju obrazy dla różnych rezy-
dencji królewskich, w tym także dla Zamku war-
szawskiego.
Nie przesądzając sprawy autorstwa malowideł his-
torycznych w Pokoju Marmurowym i nie wyklucza-
jąc udziału Dolabelli w tym ważnym przedsięwzięciu
artystycznym, należy dopuścić myśl, że twórcą lub
może współtwórcą tych malowideł był któryś z ma-
larzy reprezentujących tendencje północne w dwor-
skim malarstwie batalistyczno-historycznym33 *.
32 w. TOMKIEWICZ, Dolabella, Warszawa 1959, s. 82—86.
33 w tym miejscu należy sprostować błędne mniemanie,
jakoby plafon Pokoju zdobiło malowidło przedstawiające ko-
ronację Zygmunta III, a inny umieszczony tu obraz bitwę
pod Byczyną i wzięcie do niewoli arcyksięcia Maksymiliana
w 1589 r. Malowidła te, pędzla Dolabelli, były najpewniej
obrazami sztalugowymi. Pierwotnie znajdowały się na Wa-
welu, a następnie przeniesiono je do Zamku warszawskiego.
Nigdzie jednak nie znajdujemy wiadomości o ich dokładnej
lokalizacji. W kontekście całego programu treściowego te-
matyka tych obrazów była całkowicie obca. Należy też wąt-

Portrety „Jagiellońskiej familii”.
Z rysunku Gisleniego wiemy, że portrety królew-
skie w Pokoju Marmurowym miały kształt ośmiobocz-
ny. Są to więc te same portrety figury oktogonowej,
które wymieniają dawne inwentarze, i które wcześ-
niej widział Adam Jarzębski. Wzmianki o tych por-
tretach znajdujemy w 1673 r., gdy były wystawione
na katafalku Jana Kazimierza31 oraz w lustracjach
z lat 1696, 1735, 1763, w dwóch inwentarzach z 1769
i w spisie obrazów z 1783 r. W 1769 r. zdjęto je i zło-
żono w magazynie. Na swoje dawne miejsce nigdy
już nie powróciły, zastąpione nową serią portretów
królewskich malowanych przez Bacciarellego. Czaso-
wo zdobiły Belweder i pałac pod Blachą35. Inwentarz
galerii Stanisława Augusta wymienia: Onze Portraits
Octogone des Roi de Pologne tiree de la Salle an~
cienne de Marbre au Chateaux, la plupart sur cuiure
hormi 3 sauoir... oraz 11 portretów królowych także
formy oktogonalnej33. Inwentarz podaje imiona
wszystkich sportretowanych monarchów. Są to: St.
Casimir, Ferdinand, Sigismund III, Wladislas IV, Jean
le 1-mier, Vladislas Jagellon, Charles Duc d’Autriche,
pić, ażeby bitwa pod Byczyną i wzięcie do niewoli arcy-
księcia Maksymiliana znalazła się w Pokoju Marmurowym,
gdzie wśród Jagiellonów i Wazów umieszczono wizerunki
spokrewnionych z nimi Habsburgów. Por.: KRÓL, Zamek...,
1969, o.c., s. 49—50.

34 W. TOMKIEWICZ, Pędzlem rozmaitym, Warszawa 1970,
s. 234.
35 T. MAŃKOWSKI, Galeria Stanisława Augusta, Lwów
1932, s. 435.
3« Ibidem, S. 435, poz. 2170, 2171.